Het Beekdal Lyceum is niet alleen een school van weten maar ook van kunnen. Van leren uit het boek en van leren door te doen!

Wat betekent Beekweek? Vier keer per jaar - in de Beekweken - doen we het rooster aan de kant en werk je met jouw klas (of met andere leerlingen in school) aan projecten en maak je toetsen. Die projecten kunnen gaan over verslaving, over liefde, maar het kunnen ook een theatervoorstelling zijn of een optreden in de B-Factor. Verder zijn er in Beekweken vaak sportclinics en kunst– en cultuur workshops.

Mika: ‘In de Beekweek hebben we het gehad over verslaafd zijn. Er waren drugshonden op school om te laten zien hoe drugs opgespoord worden. Ook kwam er een ex-verslaafde naar school om te vertellen wat hij had meegemaakt als verslaafde. Hoe hij dakloos was en later is opgevangen en is afgekickt. Nu helpt hij zelf mensen met afkicken. Ik vond het goed om te horen over de verschillende soorten drugs en ook over de gevaren ervan.’

Nova: ‘Met de tweedejaars cultuurklassen zijn we in de Beekweken naar Maastricht, Rotterdam en naar Amsterdam geweest. In Amsterdam hebben we in het Rembrandthuis een workshop etsen gedaan en bij museum Foam hebben we een fotografisch zelfportret gemaakt. In Rotterdam deden we bij Scapino Ballet een dansworkshop en bij Digital Playground maakten we een filmtrailer. In Maastricht bezochten we het Bonnefantenmuseum en maakten we een locatievideo.’

Tijn: ‘De voorstelling Romeo & Julia maken in de Beekweek was supergaaf. Op maandag was er nog niks en begonnen we met alle brugklassers in kleine groepjes te repeteren. Op donderdag was de voorstelling helemaal klaar. We speelden het stuk vier keer. Ook als sportleerling vond ik dit optreden heel leuk. Ik speelde in een van de gangs die met elkaar gingen vechten. Eigenlijk was het een soort van dans. Mijn ouders kwamen ook kijken, dat maakte het extra leuk. De dag daarna hadden we alweer een basketbaltoernooi.’

Ik wil van m'm hobby m'n werk maken, het liefst in Barcelona
Kaya 4vwo, Vitesse Voetbal Academie

Op de basisschool in groep 7 werd ik gescout tijdens voetbal. Toen werd ik uitgenodigd om eens bij Vitesse te trainen. Dat was een droom voor mij! Vitesse en het Beekdal werken samen, vandaar dat ik op deze school zit. lk heb ook gekeken bij de open dagen van het Olympus College maar zij hebben niet de begeleiding voor topsporters die het Beekdal biedt. lk heb zogenaamde 'topsport-uren'. Je zit tijdens die uren samen met andere sporters en je kunt vragen stellen aan docenten en je huiswerk maken. Andere topsporters volgen ook hun droom, ze willen de top bereiken. lk herken die gedrevenheid. lk  zit hier tussen gelijkgezinden. lk voel me ook heel erg op m'n gemak in mijn 'gewone' klas, ook al heb ik een ander leven dan mijn klasgenoten. lk heb heel veel vrienden. Voetbalvrienden van andere clubs en niet-voetballers. lk heb veel minder vrijetijd. Maar ik ben altijd bezig met mijn passie. lk geniet ervan als ik het veld op mag. lk wil alles zo goed mogelijk doen. Die mentaliteit heb ik nou eenmaal. Dat zit in m'n hoofd. Het zijn niet altijd de besten die het halen, maar wel degenen die er het meeste voor over hebben. lk heb er alles voor over. Geen drank en drugs voor mij. Soms roepen rokende jongeren naar me: 'moet je nou weer trainen, je hebt geen jeugd' terwijl ik denk: 'als je rookt heb je geen jeugd en je verkloot de rest van je leven'. In de derde heb ik het heel zwaar gehad met de combinatie sport en studeren. Mijn ouders vinden een havo-diploma ook goed, maar ik wil zo hoog mogelijk scoren. Gelukkig heb ik mensen om me heen die me helpen met plannen en regelen, zoals mijn ouders en mensen die me bijles geven en de topsportbegeleider hier op school. Als m'n voetbalcarrière niet lukt, ga ik fysiotherapie of economie studeren.