Sport

Ben jij gek op sport en bewegen en wil je graag nieuwe sporten leren kennen? Dan is de sportklas echt iets voor jou!

In de sportklas ben je elke week 6 uur actief aan de slag op het sportveld of in de gymzaal. Naast dat je verschillende sporten ontdekt, ontwikkel je ook nog allerlei vaardigheden die een goede basis vormen voor jouw toekomst.

Sport neemt dus, naast en binnen het reguliere lesprogramma, een belangrijke plaats in. Je hebt clinics, wedstrijdbezoeken, toernooien en excursies. Ook zaken als samenwerken, omgaan met (elkaars) grenzen, leidinggeven en leiding krijgen, overleggen en organiseren komen aan bod.

Benieuwd hoe het in de sportklas is?

Sam Nevels, docent Lichamelijke Opvoeding, hieronder meer over de sportklas.

Kun je ons meer vertellen over de sportklassen?

“Wanneer je kiest voor de sportklas zit je een gemengde brugklas. Je krijgt naast verplichte vakken als Nederlands, Engels, wiskunde, geschiedenis, biologie en beeldende vorming, zes uur in de week Lichamelijke Opvoeding. Je beweegt dus lekker veel en bent bezig met verschillende bekende sporten, zoals volleybal, turnen en softbal. Daarnaast willen we je ook graag laten kennismaken met sporten die misschien nieuw voor je zijn. Denk aan speerwerpen of free running, maar ook aan rugby en kickboksen. Je sport voor het grootste gedeelte samen met leerlingen die ook het sportprofiel hebben. Maar je volgt ook een blokuur Lichamelijke Opvoeding met je eigen klas. Sport verbindt, dus we vinden het belangrijk dat je ook met je klasgenoten leuke dingen doet.”

Wat leer je nog meer?

“We willen graag betere bewegers van onze leerlingen maken, maar we vinden het net zo belangrijk dat je leert omgaan met winst en verlies en leert doorzetten. Je leert samenwerken, rekening met elkaar houden en je vergroot je zelfverzekerdheid. Je coacht elkaar en geeft elkaar feedback. Eigenschappen waar je in de rest van je leven wat aan hebt!”

Wanneer kies je voor het sportprofiel?

“Plezier staat voorop en je moet het ook leuk vinden om in sport iets te leren. Je leert veel verschillende sporten kennen door middel van clinics. Als je dat leuk vindt, dan is dit het juiste profiel voor jou. Het is niet zo dat dit profiel alleen iets voor je is, als je later ook wat met sport wilt doen. Degene die dat wel willen, kiezen in de bovenbouw voor het examenvak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij). Daar leer je dan ook meer over de anatomie van het menselijk lichaam, hoe je sportlessen geeft en hoe je omgaat met blessures.”

Wist je dat er ook een echte Beekdal Sportkledinglijn is? Je bekijkt én bestelt 'm via deze link!