Aan het woord: LO-docent Sam Nevels

Wanneer je al acht jaar bij het Beekdal Lyceum als docent Lichamelijke Opvoeding werkt en bijna elke leerling van naam kent, dan is het echt wel tijd om de rollen om te draaien en hem het hemd van het lijf te vragen. Maak kennis met Sam Nevels.

Sam werkt dus al enige tijd bij het Beekdal Lyceum, maar loopt stiekem al veel langer op school rond. “Ik heb de Academie Lichamelijke Opvoeding (ALO, red.) in Nijmegen gedaan. Via een teamgenoot van voetbal kon ik op een gegeven moment invallen op het Beekdal Lyceum. Zo is het balletje gaan rollen. Ik begon met een aantal uren lesgeven per week en dat werd steeds verder uitgebreid. Inmiddels werk ik hier al acht jaar, vijf dagen in de week in vast dienstverband.”

Meer dan alleen lesgeven

De enthousiaste docent is niet alleen veel op de sportvelden en in de gymzaal te vinden, zo vertelt hij. “In het begin gaf ik alleen maar lessen, later werd ik ook mentor van havo 4. Dat ben ik nog steeds. Daarnaast geef ik les in het examenvak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij, red.), waar leerlingen meer leren over de anatomie van het menselijk lichaam, hoe je omgaat met blessures en hoe je les moet geven. Heel divers dus.”

Persoonlijk contact

Wat maakt voor jou het Beekdal tot een fijne werkplek? “Ik vind het oprecht een heel leuke school. Het is niet te groot, maar ook niet te klein. Het Beekdal heeft gemiddeld zo’n 1250 leerlingen. Een stuk minder dan op de scholen waar ik stage heb gelopen. Ik ken hier ook superveel leerlingen. Ik denk dat ik zo’n zeventig á tachtig procent van de leerlingen bij naam ken. Dat komt deels omdat ik natuurlijk elke dag van de week op school ben, maar ook doordat ik veel leerlingen ontmoet tijdens schooluitjes zoals een trip naar Duinrell of het brugklaskamp.

Sportklas onder de loep

Dan het sporten, want daar draait het bij Sam om. “Naast de blokuren die elke leerling volgt, bieden we ook een sportprofiel. Hierbinnen sporten en bewegen ze zes uur in de week. Voor leerlingen die veel plezier hebben in sporten is dit echt superleuk. Ze maken kennis met sporten die ze misschien nog niet kennen, bereiken een hoger niveau en leren ook dingen waar ze na hun schooltijd wat aan hebben. Denk aan samenwerken, omgaan met winnen en verliezen en doorzetten. Erg waardevol.”

Geslaagde les

Het enthousiasme en de energie van Sam werkt aanstekelijk. Zeker wanneer hem gevraagd wordt wanneer voor hem een les geslaagd is. “Ik hoop dat de leerling met een voldaan gevoel de gymles verlaat en dat ze iets geleerd hebben. Soms kan het ook gewoon even een uitlaatklep zijn, waarbij ze even niet in de schoolbanken zitten en lekker enthousiast bezig zijn geweest. Waar ik zelf veel voldoening uit haal? Nou, bijvoorbeeld vandaag nog. Een leerling zei na afloop van de les: ‘Meneer, ik vond het spannend, maar wel erg leuk’. Een goed voorbeeld van een leerling die zijn grens heeft verlegd, er iets van heeft geleerd en er ook heel enthousiast over is. Daar doe ik het voor.”

Het Beekdal Lyceum als werkplek

Maar niet alleen het contact met de leerlingen is erg leuk, geeft Sam aan. De sfeer onderling, met zijn collega’s, blijkt hem al even goed te bevallen. “Het contact met de collega’s is erg prettig. Je kan makkelijk even iets aan elkaar kwijt. Iedereen helpt elkaar als even iets niet lukt. Soms is er een borrel of een sportinstuif en gaan we even gezamenlijk fitnessen.”