Nieuws

 

Beekdagen: leren in de praktijk

Beekdagen: leren in de praktijk

Terugblik op de eerste Beekdagen van het schooljaar

Dat het Beekdal Lyceum niet alleen een school is van weten, maar ook van kunnen, dát is je vast niet ontgaan. Wij vinden leren uit boeken net zo belangrijk als leren door te doen. De Beekdagen passen dan ook helemaal bij onze school. Leerlingen werken dan aan projecten of gaan op excursie. Benieuwd welke activiteiten op de planning stonden voor de eerste Beekdagen van dit schooljaar? We vertellen je er graag meer over!

Na een periode van leren en de daaropvolgende toetsweek, gooien we drie keer per schooljaar het lesprogramma aan de kant voor de Beekdagen. Even niet in de schoolbanken, maar lekker werken aan een project of samen op pad. Leerlingen krijgen een divers programma aangeboden. Inmiddels zit de eerste reeks van de Beekdagen erop. Leuke dagen waar niet alleen de leerlingen, maar ook docenten energie van kregen. Een aantal leraren blikt terug: 

B-Factor: de bühne op

Voor de brugklassers stond er misschien wel het meest spannende project op de planning. Zij werkten namelijk in groepjes aan een act die zij vervolgens aan medeleerlingen presenteerden in de theaterzaal. De leerlingen werden daarbij ondersteund door studenten van Rijn IJssel (in samenwerking met Studio 26), die dit als stageopdracht hebben.

Na twee dagen van voorbereiden, was het op woensdag dan eindelijk zover. De groepjes presenteerden hun act van ongeveer 10 minuten aan het publiek. Muziek, licht en rookgordijnen, alles werd uit de kast getrokken.

Matthijs van Liemt, mentor eerstejaars en docent biologie, hield zich – samen met collega Stefan Tim - bezig met de organisatie van de B-factor en onderstreept het belang van de Beekdagen: “Ik vind ze ontzettend waardevol voor onze leerlingen. Zo leren ze klasgenoten op een andere manier kennen dan in het klaslokaal. Daarnaast is het fijn voor de afwisseling. Dit is ook echt wat onze school typeert. Bij ons krijgen leerlingen de ruimte om op een andere manier te leren.”

De B-factor zelf? Daar werkten leerlingen met plezier aan mee, zo laat Matthijs weten: “Je merkt dat de leerlingen het in het begin wel een beetje spannend vinden, maar desondanks enthousiast aan de slag gaan. Naarmate ze meer oefenen, worden ze zelfverzekerder. Het is echt een overwinning wanneer ze de act presenteren. Zelfs leerlingen die niets met dans en acteren hebben, zetten iets moois neer. Prachtig om te zien!”

Met de voeten in de klei

Datzelfde enthousiasme ervaarde ook aardrijkskunde-docent Tjeerd Mombarg. Hij trok met een 5 havo-groep de Ooijpolder in. “Ik kijk terug op een geslaagde dag, waarbij we de Ooijpolder en Nijmegen bezochten. De ideale plek om het rivierenlandschap en de stedelijke ontwikkeling met eigen ogen te zien. Deze excursie was een mooie aanvulling op de lesstof die de leerlingen in havo 4 kregen. Daarnaast is het onderdeel van de eindexamenstof.

Voor de leerlingen betekende dat dikke kleding en waterdichte schoenen aan, want ze mochten de handen uit de mouwen steken: “Tijdens het bekijken van het rivierengebied deden de leerlingen diverse grondboringen. De leerlingen kennen de theorie al, nu ervaarden ze het verschil in grondboringen in de praktijk. Daarnaast bezochten we Stichting Fabrikaat", vertelt Tjeerd.

“Zij doen aan placemaking (het verbeteren van de kwaliteit van openbare ruimte en het leven van de mensen die er gebruik van maken, red.) en verzamelen klei op plekken waar nieuwbouw verrijst. De gedolven kleisoorten worden in het laboratorium op diverse manieren verwerkt. De leerlingen ervaarden zo het complete plaatje; van klei opboren tot de verwerking daarvan. En een leuk detail, een oud-leerling van het Beekdal werkt nu bij Fabrikaat.”

“Persoonlijk vind ik het heel leuk om de leerlingen ook eens anders mee te maken dan alleen in het klaslokaal. En zelf is het ook leuk om eens in het veld te staan en niet in het lokaal. De leerlingen stelden goede vragen en deden goed mee. Erg leuk.”

Sportieve strijd

Naast de culturele uitstapjes en projecten gingen leerlingen sportief aan de bak. Zo sprongen leerlingen van de tweede klas op de fiets voor een clinic mountainbiken. ‘Sporten in de achtertuin’, zo noemt Tim Leijten, docent lichamelijke opvoeding, het. “Een waardevolle clinic. Leerlingen ervaren hoe gaaf het is om te sporten in hun eigen achtertuin, de rand van de Veluwe. Op een veilige en toch uitdagende manier ervaarden leerlingen zo voor even het Mathieu van der Poel-gevoel.”

Ook de 4 havo-leerlingen uit de groep van Sam Nevels, docent lichamelijke opvoeding, kregen een mooi programma aangeboden. Sport en cultuur werden daarbij afgewisseld. “Wij gingen naar Nijmegen. We bezochten een escaperoom, maakten een stadswandeling en volgden een clinic padel. Een mooi divers aanbod van sport en cultuur.”

Andere groepen werkten aan projecten over de Holocaust , volgden CKV-workshops, bezochten het Omniversum in Den Haag, ontdekten Leiden en Amsterdam, volgden een clinic frisbee, gingen op cultuurexcursie in Rotterdam en bonden de schaatsen onder. Al met al kijken wij terug op geslaagde Beekdagen!

 

Theme picker