Beekdal voor verdraagzaamheid en tegen uitsluiting

Op vrijdag 1 september trapten we binnen het Beekdal Lyceum voor de tweede keer het project rondom de Holocaust af, dit jaar onder de titel 'Beekdal voor verdraagzaamheid en tegen uitsluiting'. Rector Niels van der Graaff, twee commissieleden van het Joods Monument Arnhem én de mentoren & leerlingen van het derde leerjaar gaven het startsein voor dit bijzondere onderwijsproject.

De symbolische koffer
In 2021 overhandigden twee leerlingen van het Thomas a Kempis College een koffer aan Lise van Klaveren en Gaby Taankink; toen nog tweedeklassers van het Beekdal Lyceum. De koffer staat symbool voor een bijzonder onderwijsproject rond de Jodenvervolging van toen en de wereld van nu. In de twee jaar dat het Beekdal Lyceum voortrekker is van het project, staat de koffer op een centrale plaats in het schoolgebouw. Op zijn sokkel staat een bordje met de tekst "Vergeet nimmer wat hen is aangedaan".

Een onderwijsproject dat verbindt
Met onder andere het lesboek “In de straten van Arnhem” gaan de leerlingen van het Beekdal aan de slag met het indrukwekkende thema 'De Holocaust'.

"Het is bijzonder om te zien dat alle collega's, ieder binnen het eigen vakgebied, de lesstof koppelen aan dit onderwerp.", vertelt één van de docenten. "Omdat iedereen tegelijk bezig is met dit thema ontstaat er als vanzelf ook schoolbreed een extra gevoel van verbinding. We besteden aandacht aan de verschrikkelijke gebeurtenissen van toen, om daarvan te leren en herhaling te voorkomen. En verbinding is daarvoor de basis. Erg mooi om te zien dus."

Arnhem herdenkt

Op 12 november 2023 vindt een jaarlijkse herdenking plaats. Net als vorig jaar zijn leerlingen van het Beekdal Lyceum aanwezig en vertegenwoordigen zij de school. Daarna dragen zij het project, dat een belangrijke boodschap uitdraagt rondom verdraagzaamheid, over aan leerlingen van het Olympus College