Nieuws

 

Cambrigde Engels leren in Oxford: Beekdallers did it!

Cambrigde Engels leren in Oxford: Beekdallers did it!

Leerlingen kijken terug op unieke ervaring

Waar kun je nu beter Engels leren dan in het Verenigd Koninkrijk zelf? Zessenzestig Beekdal-leerlingen met Cambridge Engels in het profiel dompelden zich onlangs – samen met zes docenten – een week lang onder in Oxford. Dé ultieme kans om het geleerde in de praktijk te brengen. Naast leuke opdrachten was er ruimte voor cultuur én gezelligheid. Hoe leuk het was? Engels-docent en coördinator van de Cambrigde-reis Bernice de Wilde en leerlingen Pleun en Lise praten je bij.

Met een bezoek aan onder andere Blenheim Palace, diverse musea en een stadswandeling door Oxford stond de leerlingen een goed gevuld programma te wachten. Toch wisten zowel Pleun als Lise niet precies wat ze van deze reis konden verwachten. “Heel eerlijk had ik er geen hoge verwachtingen van. Ik kende eigenlijk ook alleen Lise heel goed, de andere leerlingen nog niet echt. Maar de sfeer was meteen heel leuk”, blikt Pleun, die voor de eerste keer in Engeland was, terug. “Ik moest er vooral heel erg aan wennen dat iedereen daar links rijdt.”

De leerlingen sliepen bij gastgezinnen. En ook dat was een hele belevenis. “Ons gastgezin had al vijf kinderen en wij sliepen daar ook met z’n vijven. Het was heel gezellig en iedereen in het gezin was aardig”, is Lise van mening.

“Het slapen bij gastgezinnen is een heel belangrijk onderdeel van het programma. Leerlingen kunnen zo echt achter de voordeur van een Brits gezin kijken. En het leuke is dat deze gezinnen op deze manier ook financieel ondersteunt worden voor de studie van hun eigen kinderen. Een mooie gedachte dat wij daar op deze manier ook aan bijdragen”, vult Engels-docent Bernice aan, die zelf ook bij een gastgezin sliep.

Leren door te ervaren

Wanneer de leerlingen gevraagd wordt naar het programma beginnen ze enthousiast te vertellen. “Het paleis en de tuin was echt heel mooi. Dat heeft wel indruk gemaakt. Maar ook het museum en de stadswandeling, waar veel over Harry Potter werd verteld, was interessant. Eigenlijk vond ik alles heel leuk”, vertelt Pleun. Dat kan ook Lise beamen. “We hadden ook wel wat vrije tijd. We mochten tussendoor zelf ergens gaan lunchen of wat drinken. We zijn ook naar de bioscoop geweest en ’s avonds mochten we naar de kermis in het dorp waar we sliepen.”

Daarmee is Lise niet voor niets de groep achterna gereisd. “Op de ochtend van vertrek werd ik ziek, maar ik wilde heel graag mee. Mijn moeder is toen een stuk met de bus meegereden om te kijken of het beter werd. Maar dat ging helaas niet. In de loop van de dag knapte ik op en boekten we een vlucht. Zo kon ik toch naar Oxford afreizen. Ik ben zo blij dat ik meegegaan ben en ook best trots dat ik helemaal alleen die reis heb gemaakt.”

Divers programma

De leerlingen lopen over van leuke ervaringen, maar moest er niet ook wat voor school gedaan worden? “Jawel, we hebben een paar opdrachten uitgevoerd. Zo moesten we bijvoorbeeld in het kunstmuseum twee kunstwerken kiezen waar we in het Engels wat over moesten vertellen. Dat was niet heel moeilijk, maar wel leuk om te doen. En het leuke van de reis is ook dat je op plekken komt die je zelf misschien niet snel zou bezoeken”, blikt Lise terug.

Bernice vult aan: “We hebben geprobeerd een zo divers mogelijk programma samen te stellen, met veel variatie in de activiteiten. ’s Ochtends bijvoorbeeld een tocht door de stad en ’s middags naar het museum, waarbij de leerlingen ook opdrachten moesten uitvoeren.”

Gemotiveerde leerlingen

Zowel Lise als Pleun hebben bewust voor Cambrigde Engels in het lesprogramma gekozen. “Ik kon al best goed Engels, dus ik dacht ‘waarom niet een stapje extra en ook Cambridge Engels?’. Het is altijd handig om te hebben”, is Lise van mening. “Het verschil? Ik denk dat we in de lessen meer Engels spreken dan in de reguliere lessen. Het is niet alleen maar stampwerk. Je moet echt wel wat skills hebben. En alle leerlingen willen dit zelf heel graag. Dus dat motiveert ook. Ach, en daarnaast dacht ik stiekem ook wel een beetje aan de Oxford-reis”, bekent Pleun. “Ik ben zo blij dat ik gegaan ben. Echt een ervaring om nooit te vergeten!”

“En juist die culture ervaring is het allerbelangrijkste van deze reis. Als docenten kijken wij ook terug op een geslaagde reis met enorm prettige leerlingen, die zich bij elk programmaonderdeel voor honderd procent ingezet hebben”, sluit Bernice af.

 

Theme picker