Erik vond de baan van zijn leven

Erik vond de baan van zijn leven

Kun je als organisatie ervoor zorgen dat iemand met afstand tot de arbeidsmarkt toch z’n droombaan krijgt? Het Beekdal Lyceum laat zien dat het kan. Zij boden Erik (18) de baan van zijn leven als hulpconciërge op hun school. Niet alleen Erik, maar ook de school is enthousiast over de goede match.

“Erik is een fijngevoelige, lieve en gezellige collega, die plezier heeft in z’n werk en bij ons volledig op z’n plek is. Daarnaast heeft Erik een verstandelijke uitdaging, waardoor hij extra begeleiding nodig heeft,” vertelt Aldert, hoofdconciërge op het Beekdal. “We zijn hartstikke blij met hem en vinden het fijn dat we als school het verschil kunnen maken en hem een goede baan en een fijne werkplek kunnen bieden.”

 

Droombaan
De komst van Erik op het Beekdal Lyceum begon puur door toeval. Twee jaar geleden vroeg Liselotte, leerkracht op het Beekdal en goede vriendin van Eriks moeder Rachel, of Erik haar wilde helpen met het versjouwen van een aantal spullen naar school. Erik, op dat moment leerling op Praktijkschool De Tender in Dieren, ging mee en kwam zo in contact met de conciërges van het Beekdal. Blij verrast door de aardige mensen op school, had Erik die middag de tijd van z’n leven. Temeer omdat hij één grote wens had: ooit conciërge worden op een school. Dat het eerste contact uitmondde in een stageplek en inmiddels een werkplek, is op de eerste plaats de verdienste van Erik zelf. Daarnaast heeft hij een aantal mensen om zich heen die de kansen in hem zien en Erik ondersteunen waar nodig; van Eriks ouders, docente Liselotte, hoofdconciërge Aldert en zijn team, het management van de school, de praktijkschool in Dieren tot Astrid van het WerkgeversServicepunt Midden-Nederland. Samen met hen maakte Erik zijn droombaan werkelijkheid.

 

Van stage tot vaste baan
Erik was net 17 toen hij begin schooljaar ‘22-’23 van start ging als hulpconciërge en twee dagen per week stage kwam lopen op de school. De stage werd verlengd en afgelopen schooljaar is het stagecontract omgezet naar een jaarcontract. Inmiddels bevalt het van beide kanten zo goed, dat Erik vanaf komend schooljaar (‘24-’25) een vast contract heeft voor 30 uur per week. Het dagelijkse werk van Erik varieert van oud papier verzamelen, het vervangen van kapotte lampen tot het schoonhouden van het schoolplein met de bladblazer of hogedrukspuit. Of het uitdelen van de gele kaarten voor leerlingen die te laat zijn. “Erik loopt regelmatig mee met een van de collega’s om te helpen bij allerhande praktische klusjes en we kijken wat hij daarin zelfstandig kan doen. Sinds kort zit hij ook met een van ons bij de balie, waar hij contact heeft met de leerlingen op school. Zo werken we meteen aan Eriks eigen, sociale ontwikkeling,” aldus Aldert.

“Erik is echt van toegevoegde waarde voor onze school en binnen ons team. Het werk van conciërge is vaak hectisch en druk, maar Erik weet wanneer hij om hulp moet vragen en doet dat dan ook. Ik ben telkens nog blij verrast hoe snel hij zaken oppikt. Erik laat ons zien dat je je grenzen soms verder kunt verleggen dan gedacht. Ik ben heel nieuwsgierig wat we de komende jaren nog meer van hem gaan zien.”

Erik herinnert zich nog goed de eerste keer dat hij op het Beekdal kwam: “ik dacht, hier wil ik wel werken, dit is zo’n leuke school”. Inmiddels voelt hij zich helemaal thuis op school en met z’n collega’s en is super enthousiast over zijn werk. Het liefst zou hij hier 24/7 zijn. Ook naast z’n werk op het Beekdal is Erik een bezige bij en doet hij graag dingen voor een ander. Zo is hij naast zijn werk op het Beekdal ook actief in z’n eigen buurt. Zo maakt hij regelmatig op een aantal basisscholen het schoolplein schoon, helpt hij z’n buren met het buiten zetten van de container en gaat hij om de week naar de zorgboerderij om samen met anderen de dieren eten te geven. Lekker thuis op z’n eigen kamer draait hij het liefst muziek: Erik: “ik houd het meest van de top 40 en Nederlandstalige muziek, van André Hazes of Guus Meeuwis.” Op de vraag of hij over vijf jaar nog steeds op het Beekdal zit, krijgt Erik een brede glimlach op z’n gezicht en zegt volmondig: “Ja!”

 

Samen kansen zien
Astrid Sloot werkt als accountmanager Functiecreatie bij hetWerkgeversServicepunt (WSP) Midden-Gelderland en bemiddelt tussen werkgevers en werknemers die extra ondersteuning nodig hebben bij het vinden van een passende werkplek. Ze is enthousiast over de samenwerking met het Beekdal Lyceum en hun aanpak. Astrid: “Het voorbeeld van Erik laat zien hoe een goede match winst oplevert voor iedereen en hoe belangrijk het is om kansen te zien èn ernaar te handelen. De school heeft zich echt opengesteld voor Erik. En dankzij Aldert en zijn team heeft Erik klussen opgepakt waarmee hij op een goede manier zijn grenzen heeft kunnen verleggen.

Helpend daarbij is de Harrie-training. ‘Harrie’ staat voor Hulpvaardig, Alert, Rustig, Realistisch, Instruerend en Eerlijk. Precies wat nodig is voor een goede begeleiding van werknemers met een extra ondersteuningsbehoefte. Als WSP bieden wij die training aan, samen met CNV Jongeren. Inmiddels heeft Aldert de training met succes afgerond en binnenkort volgen ook zijn collega’s en leidinggevende de training. Aldert: “Als school vinden we dat we een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en die gaat verder dan onze eigen leerlingen. In feite zou het voor elk bedrijf vanzelfsprekendheid moeten zijn om mensen als Erik een fijne werkplek te bieden. Het is niet moeilijk, het is vooral een kwestie van doen. Astrid: “Voorbeelden als deze inspireren hopelijk andere werkgevers. Dus aan iedereen die denkt: “ik wil wel, maar hoe dan” zeg ik: bel mij of een van mijn collega’s en dan kijken we samen wat er kan en hoe we een passende collega voor je bedrijf kunnen vinden.

Samen maken we het verschil!”

Het oorspronkelijke artikel werd gepubliceerd op de website van Quadraam 

 

Meer weten?
Informatie over het bieden van een werkplek aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en wat daarbij komt kijken, via Astrid Sloot, accountmanager Functiecreatie bij het WSP Midden-Gelderland, a.sloot@wsp-mg.nl of 06-27842431.
Informatie over de Harrie-training via www.ikbenharrie.nl of via Astrid Sloot van het WSP, als coördinator van de Harrie-trainingen voor Midden-Gelderland.
Informatie over de aanpak op het Beekdal, via Monique Zweers, Leidinggevende Onderwijsondersteunend Personeel, m.zweers@beekdallyceum.nl of 026-3209820.