Nieuws

 

Aan het woord: LO-docent Sam Nevels

Aan het woord: LO-docent Sam Nevels

Het gezicht achter de leraar

Wanneer je al acht jaar bij het Beekdal Lyceum als docent Lichamelijke Opvoeding werkt en bijna elke leerling van naam kent, dan is het echt wel tijd om de rollen om te draaien en hem het hemd van het lijf te vragen. Maak kennis met Sam Nevels.

Sam werkt dus al enige tijd bij het Beekdal Lyceum, maar loopt stiekem al veel langer op school rond. “Ik heb de Academie Lichamelijke Opvoeding (ALO, red.) in Nijmegen gedaan. Via een teamgenoot van voetbal kon ik op een gegeven moment invallen op het Beekdal Lyceum. Zo is het balletje gaan rollen. Ik begon met een aantal uren lesgeven per week en dat werd steeds verder uitgebreid. Inmiddels werk ik hier al acht jaar, vijf dagen in de week in vast dienstverband.”

Meer dan alleen lesgeven

De enthousiaste docent is niet alleen veel op de sportvelden en in de gymzaal te vinden, zo vertelt hij. “In het begin gaf ik alleen maar lessen, later werd ik ook mentor van havo 4. Dat ben ik nog steeds. Daarnaast geef ik les in het examenvak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij, red.), waar leerlingen meer leren over de anatomie van het menselijk lichaam, hoe je omgaat met blessures en hoe je les moet geven. Heel divers dus.”

Persoonlijk contact

Wat maakt voor jou het Beekdal tot een fijne werkplek? “Ik vind het oprecht een heel leuke school. Het is niet te groot, maar ook niet te klein. Het Beekdal heeft gemiddeld zo’n 1250 leerlingen. Een stuk minder dan op de scholen waar ik stage heb gelopen. Ik ken hier ook superveel leerlingen. Ik denk dat ik zo’n zeventig á tachtig procent van de leerlingen bij naam ken. Dat komt deels omdat ik natuurlijk elke dag van de week op school ben, maar ook doordat ik veel leerlingen ontmoet tijdens schooluitjes zoals een trip naar Duinrell of het brugklaskamp

Sportklas onder de loep

Dan het sporten, want daar draait het bij Sam om. “Naast de blokuren die elke leerling volgt, bieden we ook een sportprofiel. Hierbinnen sporten en bewegen ze zes uur in de week. Voor leerlingen die veel plezier hebben in sporten is dit echt superleuk. Ze maken kennis met sporten die ze misschien nog niet kennen, bereiken een hoger niveau en leren ook dingen waar ze na hun schooltijd wat aan hebben. Denk aan samenwerken, omgaan met winnen en verliezen en doorzetten. Erg waardevol.”

Geslaagde les

Het enthousiasme en de energie van Sam werkt aanstekelijk. Zeker wanneer hem gevraagd wordt wanneer voor hem een les geslaagd is. “Ik hoop dat de leerling met een voldaan gevoel de gymles verlaat en dat ze iets geleerd hebben. Soms kan het ook gewoon even een uitlaatklep zijn, waarbij ze even niet in de schoolbanken zitten en lekker enthousiast bezig zijn geweest. Waar ik zelf veel voldoening uit haal? Nou, bijvoorbeeld vandaag nog. Een leerling zei na afloop van de les: ‘Meneer, ik vond het spannend, maar wel erg leuk’. Een goed voorbeeld van een leerling die zijn grens heeft verlegd, er iets van heeft geleerd en er ook heel enthousiast over is. Daar doe ik het voor.”

Het Beekdal Lyceum als werkplek

Maar niet alleen het contact met de leerlingen is erg leuk, geeft Sam aan. De sfeer onderling, met zijn collega’s, blijkt hem al even goed te bevallen. “Het contact met de collega’s is erg prettig. Je kan makkelijk even iets aan elkaar kwijt. Iedereen helpt elkaar als even iets niet lukt. Soms is er een borrel of een sportinstuif en gaan we even gezamenlijk fitnessen.”

Docenten blikken terug op Holocaustherdenking

Docenten blikken terug op Holocaustherdenking

'Onze leerlingen maakten diepe indruk op de aanwezigen'

Normaal gesproken bruist het van het leven op de Jonas Daniël Meijerplaats in Arnhem, maar op zondagochtend 13 november 2022 kon je een speld horen vallen. Zo'n 250 aanwezigen herdachten hier de vijftienhonderd Joodse Arnhemmers die vermoord werden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met een aansluitende expositie in de Eusebiuskerk zetten Beekdal-leerlingen een bijzonder programma neer, dat diepe indruk maakte op de aanwezigen. Met docenten Jeanne Marie Spee en Rini Uden – die samen met rector Niels van der Graaff het Holocaustproject op het Beekdal Lyceum aanstuurden - blikken we terug. 

"Het weer was prachtig en de opkomst was groot", zegt Jeanne Marie, terugblikkend op zondag 13 november. "We kunnen dus spreken van een geslaagde dag." Daar is Rini het mee eens. "Toen ik thuiskwam en de herdenking nog eens overdacht, voelde ik een vorm van trots. Als schoolmeester geef ik het een 7,5. Volgend jaar doen we er nog een schepje bovenop!"

Onder de indruk 

Vier leerlingen van het Beekdal Lyceum droegen tijdens de herdenking een indrukwekkend gedicht op, dat de massamoord van een bevolkingsgroep beklemmend samenvatte. Na afloop kregen zij een groot applaus. Maar ook daarna, in de Eusebiuskerk, waren bezoekers onder de indruk van de werkstukken die de leerlingen tentoonstelden. "Ik hoorde een vader tegen zijn dochter zeggen dat zij trots mag zijn dat ze op het Beekdal zit, omdat wij zoveel aandacht besteden aan het onderwerp. Een groter compliment kun je als school niet krijgen", stelt Jeanne Marie. 

Expositie in de Eusebiuskerk

In de expositie in de Eusebiuskerk was er aandacht voor gedichten (Nederlands) en werkstukken (BV). Ook was er een dansvoorstelling te zien van leerlingen uit 5-havo en 6-vwo. In een expressieve dans tegen uitsluiting en geweld werd het beklemmende gevoel van de deportaties overgebracht op de bezoekers. "Het was prachtig!", laat Jeanne Marie weten. "Ik hoorde zeer positieve geluiden van de aanwezigen." In de expositie werd ook een korte film getoond, gemaakt door de Vitesse-leerlingen uit de topsportklassen. "Die film is wat mij betreft goud waard", vertelt Rini. "Zó knap gemaakt!"

Actueler dan ooit

"Ik denk dat iedere leerling van een Arnhemse school deze herdenking moet hebben meegemaakt", vertelt Rini. "Het past bij de vorming en opleiding van ieder kind. Het blijft je altijd bij. Daarbij is het goed om bij dit onderwerp stil te staan, zeker als je bedenkt wat er nu gaande is in Oekraïne. Wat tachtig jaar geleden is gebeurd, kan nog steeds gebeuren. We mogen dit niet vergeten." 

Verankeren

De herdenking van volgend jaar staat nu al op de agenda bij de docenten. "We willen voorkomen dat de aandacht rondom dit onderwerp wegvalt. Daarom zijn we op zoek naar mogelijkheden om het Holocaustproject te verankeren in de school", legt Rini uit. "In de toekomst hopen we alle vakken te betrekken bij dit project, zodat bijvoorbeeld ook muziek en drama een bijdrage leveren", voegt Jeanne Marie toe. 

Levend verhaal 

En dan is er nog het koffertje. "Die blijft op school staan tot de herdenking van volgend jaar", licht Jeanne Marie toe. "Zo blijft de Holocaust een levend verhaal, voor alle leerlingen."    
 

Cambrigde Engels leren in Oxford: Beekdallers did it!

Cambrigde Engels leren in Oxford: Beekdallers did it!

Leerlingen kijken terug op unieke ervaring

Waar kun je nu beter Engels leren dan in het Verenigd Koninkrijk zelf? Zessenzestig Beekdal-leerlingen met Cambridge Engels in het profiel dompelden zich onlangs – samen met zes docenten – een week lang onder in Oxford. Dé ultieme kans om het geleerde in de praktijk te brengen. Naast leuke opdrachten was er ruimte voor cultuur én gezelligheid. Hoe leuk het was? Engels-docent en coördinator van de Cambrigde-reis Bernice de Wilde en leerlingen Pleun en Lise praten je bij.

Met een bezoek aan onder andere Blenheim Palace, diverse musea en een stadswandeling door Oxford stond de leerlingen een goed gevuld programma te wachten. Toch wisten zowel Pleun als Lise niet precies wat ze van deze reis konden verwachten. “Heel eerlijk had ik er geen hoge verwachtingen van. Ik kende eigenlijk ook alleen Lise heel goed, de andere leerlingen nog niet echt. Maar de sfeer was meteen heel leuk”, blikt Pleun, die voor de eerste keer in Engeland was, terug. “Ik moest er vooral heel erg aan wennen dat iedereen daar links rijdt.”

De leerlingen sliepen bij gastgezinnen. En ook dat was een hele belevenis. “Ons gastgezin had al vijf kinderen en wij sliepen daar ook met z’n vijven. Het was heel gezellig en iedereen in het gezin was aardig”, is Lise van mening.

“Het slapen bij gastgezinnen is een heel belangrijk onderdeel van het programma. Leerlingen kunnen zo echt achter de voordeur van een Brits gezin kijken. En het leuke is dat deze gezinnen op deze manier ook financieel ondersteunt worden voor de studie van hun eigen kinderen. Een mooie gedachte dat wij daar op deze manier ook aan bijdragen”, vult Engels-docent Bernice aan, die zelf ook bij een gastgezin sliep.

Leren door te ervaren

Wanneer de leerlingen gevraagd wordt naar het programma beginnen ze enthousiast te vertellen. “Het paleis en de tuin was echt heel mooi. Dat heeft wel indruk gemaakt. Maar ook het museum en de stadswandeling, waar veel over Harry Potter werd verteld, was interessant. Eigenlijk vond ik alles heel leuk”, vertelt Pleun. Dat kan ook Lise beamen. “We hadden ook wel wat vrije tijd. We mochten tussendoor zelf ergens gaan lunchen of wat drinken. We zijn ook naar de bioscoop geweest en ’s avonds mochten we naar de kermis in het dorp waar we sliepen.”

Daarmee is Lise niet voor niets de groep achterna gereisd. “Op de ochtend van vertrek werd ik ziek, maar ik wilde heel graag mee. Mijn moeder is toen een stuk met de bus meegereden om te kijken of het beter werd. Maar dat ging helaas niet. In de loop van de dag knapte ik op en boekten we een vlucht. Zo kon ik toch naar Oxford afreizen. Ik ben zo blij dat ik meegegaan ben en ook best trots dat ik helemaal alleen die reis heb gemaakt.”

Divers programma

De leerlingen lopen over van leuke ervaringen, maar moest er niet ook wat voor school gedaan worden? “Jawel, we hebben een paar opdrachten uitgevoerd. Zo moesten we bijvoorbeeld in het kunstmuseum twee kunstwerken kiezen waar we in het Engels wat over moesten vertellen. Dat was niet heel moeilijk, maar wel leuk om te doen. En het leuke van de reis is ook dat je op plekken komt die je zelf misschien niet snel zou bezoeken”, blikt Lise terug.

Bernice vult aan: “We hebben geprobeerd een zo divers mogelijk programma samen te stellen, met veel variatie in de activiteiten. ’s Ochtends bijvoorbeeld een tocht door de stad en ’s middags naar het museum, waarbij de leerlingen ook opdrachten moesten uitvoeren.”

Gemotiveerde leerlingen

Zowel Lise als Pleun hebben bewust voor Cambrigde Engels in het lesprogramma gekozen. “Ik kon al best goed Engels, dus ik dacht ‘waarom niet een stapje extra en ook Cambridge Engels?’. Het is altijd handig om te hebben”, is Lise van mening. “Het verschil? Ik denk dat we in de lessen meer Engels spreken dan in de reguliere lessen. Het is niet alleen maar stampwerk. Je moet echt wel wat skills hebben. En alle leerlingen willen dit zelf heel graag. Dus dat motiveert ook. Ach, en daarnaast dacht ik stiekem ook wel een beetje aan de Oxford-reis”, bekent Pleun. “Ik ben zo blij dat ik gegaan ben. Echt een ervaring om nooit te vergeten!”

“En juist die culture ervaring is het allerbelangrijkste van deze reis. Als docenten kijken wij ook terug op een geslaagde reis met enorm prettige leerlingen, die zich bij elk programmaonderdeel voor honderd procent ingezet hebben”, sluit Bernice af.

 

Rector Niels van der Graaff over het belang van de Holocaustherdenking op zondag 13 november

Rector Niels van der Graaff over het belang van de Holocaustherdenking op zondag 13 november

Derdeklassers van het Beekdal Lyceum zijn al enkele weken bezig met een bijzonder onderwijsproject over de Holocaust. Hierin gaan zij op zoek naar de achtergrond van de 1500 Joodse Arnhemmers die slachtoffer werden van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook vervullen Beekdal-leerlingen een belangrijke rol tijdens de Holocaustherdenking op zondag 13 november 2022. Rector Niels van der Graaff vertelt waarom het Holocaust-project actueler is dan ooit. 

Een aantal jaren geleden werd in Arnhem een nieuw monument onthuld. Dit Joods Monument markeert de exacte plek waar in november en december 1942 bijna 1500 Joodse Arnhemmers tijdens nachtelijke razzia's werden afgevoerd naar concentratiekampen, om nooit meer terug te komen. "Bij de opening van het monument is direct besloten om de jeugd te betrekken bij dit belangrijke onderwerp", vertelt rector Niels. "Daarom neemt iedere twee jaar een andere school de rol op zich om invulling te geven aan de Holocaustherdenking en de aanloop daarnaartoe. De komende twee jaar is het de beurt aan het Beekdal Lyceum". 

Actueler dan ooit

Volgens onze rector is het Holocaust-thema actueler dan ooit. "In onze huidige maatschappij zien we steeds meer trends die aansluiting vinden bij thema's die speelden tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals racisme en uitsluiting. Met dit project willen we onze leerlingen laten inzien dat wat er toen speelde, nog steeds actueel is. Door hen te laten ontdekken wie de Joodse Arnhemmers waren die tijdens de Jodenvervolging verdwenen, wordt de Holocaustgeschiedenis voor onze leerlingen een levend verhaal."

Verschillende projecten 

Zo'n 180 derdeklassers zijn de afgelopen weken druk bezig geweest met het Holocaustproject. "Vier leerlingen spelen een actieve rol bij de herdenking, bijvoorbeeld door het voordragen van een gedicht. Maar om óók de projecten waar andere leerlingen aan gewerkt hebben een podium te geven, is er na afloop van de herdenking een expositie in de Eusebiuskerk in Arnhem." In deze expositie is er aandacht voor gedichten (Nederlands), werkstukken (BV), dans (Artez klas 4) en een film (alle topsporters en topdansers van klas 3). "We zijn erg blij dat deze prachtige locatie haar deuren voor ons heeft geopend", vertelt Niels. 

Jeugdlid van Vitesse

Eén van de werken die wordt tentoongesteld in de Eusebiuskerk is een film over wijlen Philip Hartog, een Joodse Arnhemmer én jeugdlid van Vitesse. "Deze jongen is tijdens de Jodenvervolging samen met zijn ouders afgevoerd naar Sobibor en nooit meer teruggekomen. Zijn naam staat op een herdenkingssteen op Papendal, waar onze Vitesse-leerlingen wekelijks langslopen. Dat geeft een verbinding", vertelt Niels. "Samen met een aantal dansstudenten – en dankzij een financiële bijdrage van Odd Fellows – hebben onze Vitesse-leerlingen een mooi filmproject over deze jongen gemaakt, waarmee het onderwerp de jeugd direct aanspreekt."

Antennes ontwikkelen

"De Joodse Arnhemmers die werden afgevoerd stonden vol in de samenleving. Zij werden afgevoerd om wie zij waren. Met dit project willen wij leerlingen hiermee confronteren, zodat zij antennes ontwikkelen om dit soort patronen in de maatschappij te herkennen en hier hun eigen mening over vormen. Het is aan ons – de school - om de huidige generatie te vertellen over deze zwarte bladzijden uit onze geschiedenis. Maar het is aan de leerlingen om hetgeen wat er tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd, niet opnieuw te laten gebeuren", sluit rector Niels af. 

De Holocaustherdenking vindt plaats op zondag 13 november om 11.00 uur bij het Joods Monument op de Jonas Daniël Meijerplaats (naast de Eusebiuskerk) in Arnhem. 

Uitleg bij foto

Dit koffertje met lesmateriaal reist mee langs de Arnhemse scholen die een bijdrage leveren aan de herdenkingen. De koffer staat de komende tijd op het Beekdal Lyceum. 
 

Kom kennismaken met ons!

Kom kennismaken met ons!

Lees alles over onze kennismakingsactiviteiten

Het Beekdal Lyceum is dé plek voor creatieve en sportieve leerlingen. Ben jij benieuwd wat én hoe je bij ons kan leren? Kom gezellig kennismaken! Dat kan tijdens de Beekdal Beleefdag op 23 november, het Open Huis op 4 februari of het webinar op 28 februari. Dus… Wanneer zien we jou verschijnen?

 

Woensdag 23 november: Beekdal Beleefdag

De eerste mogelijkheid om een kijkje te nemen bij het Beekdal Lyceum is op woensdag 23 november. Dan vindt namelijk de Beekdal Beleefdag plaats. Als leerling van groep acht kun je deze middag enkele minilessen volgen, de sfeer op school proeven én alvast kennismaken met enkele docenten en enkele leerlingen. Jouw ouder(s)/verzorger(s) mogen mee voor een kopje koffie en een kijkje in de school.

Meer weten? Check dan deze pagina en vergeet je niet aan te melden! De inschrijving sluit namelijk op 16 november.

 

Zaterdag 4 februari: Open Huis

Op zaterdag 4 februari houden we een Open Huis. Dat betekent dat je, zonder je aan te melden, gewoon lekker bij het Beekdal Lyceum naar binnen kan lopen (mits de Corona-regels het op dat moment toelaten). Alle details van deze dag delen we nog met je, maar je gaat in ieder geval de sfeer beleven, je ziet de klaslokalen, ontmoet je toekomstige docenten en hoort van leerlingen hoe een schooldag eruit ziet.

Onze deuren zijn op 4 februari geopend van 09.30 uur tot 13.30 uur. Zien we jou dan?

 

Dinsdag 28 februari: Webinar

Mocht je nou na het bezoeken van de Beekdal Beleefdag en/of het Open Huis nog vragen hebben, dan beantwoorden we die maar al te graag voor jou tijdens een webinar op dinsdag 28 februari.

Van 19:30 uur tot 20:30 uur zitten de afdelingsleider van de brugklas en een cultuur- en sportleerling klaar om vanachter hun webcam meer te vertellen over het Beekdal Lyceum. In de chat kun je al jouw vragen kwijt, de vragen worden beantwoord tijdens deze webinar! Inschrijven is niet nodig. Wil je meekijken? Op deze pagina verschijnt op dinsdag 28 februari een link zodat je kan meekijken en chatten.

 

Theme picker