Nieuws

 

De Beeker is weer uit!

De Beeker is weer uit!

Herfst-nummer

Leven als een hond in Frankrijk. Moderubriekje. Tekenen in de klas. Handleiding brugklassers. Mancave. En natuurlijk 'Wie woont er achter deze voordeur', de horoscoop en keuzestress in Dilemma Dinsdag.

Dit is het eerste nummer van dit schooljaar en al weer de zesde jaargang van schoolkrant De Beeker. In januari kun je het winternummer verwachten. Dan een voorkant met een karakterstieke W , uit de omslagontwerp-serie die Roos Vonk voor De Beeker maakte. 


Klik op de cover om De Beeker te lezen!  https://bit.ly/2IIixkr

 

Van de rector

Van de rector

Zoeken naar woorden …

Een collega in Frankrijk moet het tonen van een cartoon met de dood bekopen. Een Nederlandse collega zit om diezelfde reden ondergedoken. Een oud-collega wordt in Arnhem slachtoffer van geweld door jongeren. Jongens die voor het grootste deel het middelbaar onderwijs nog niet ontgroeid waren. Wat moet je dan zeggen?

De vreselijke gebeurtenissen hebben een grote impact op iedereen die met het onderwijs is verbonden. Juist in de huidige tijd waarin veel onzeker is en er minder vertrouwde patronen zijn om op terug te vallen. We worstelen allemaal en uiteraard niet alleen in het onderwijs. Ook thuis waar leren en samenleven anders vorm moeten krijgen en waar ouders zich zorgen maken over hun financiële basis en de gezondheid van dierbaren. Wat moet je dan zeggen?

Misschien dit: 

We worstelen inderdaad, maar we worstelen vooralsnog ook samen. Hoewel er tendensen zijn die problemen toe willen schrijven aan ‘wij-zij’ vindt het overgrote deel van de mensen die ik spreek dat geen specifieke groepen schuldig zijn aan de huidige omstandigheden. Dat, gevoegd bij de constatering van Rutger Bregman dat de meeste mensen deugen, maakt dat we moeten blijven geloven in onze sterkste kracht: samenwerken. Zo lang we samen worstelen, gaan we problemen ook samen oplossen. De bovenstaande gebeurtenissen blijven in dat licht even vreselijk, maar worden geen onderdeel van een structurele verandering.

Waakzaamheid is wel geboden, want polarisatie ligt meer dan sluimerend op de loer. Dit betekent voor het Beekdal dat we niet moe worden om te hameren op respect voor elkaar en de dialoog. Wij willen jongvolwassenen opleiden die een eigen mening hebben, maar ook altijd open staan voor de mening van anderen. Mensen die ondanks hun overtuiging naar elkaar blijven luisteren en die beseffen dat je geluk alleen bestaat omdat je het kunt delen met anderen.

Laten we hierover overal met elkaar in gesprek blijven gaan. Niet alleen op het Beekdal, maar zeker ook thuis en onder elkaar. Om onze zorgen te delen, oplossingen te bedenken en onze gezamenlijke normen te bewaken. 

Groot respect voor de manier waarop leerlingen er met elkaar het beste van maken, voor de manier waarop ouders thuis het onderwijs en de maatschappelijke discussie mede vormgeven en uiteraard groot respect voor het personeel van het Beekdal dat onder moeilijke omstandigheden, standvastig en bevlogen de continuïteit van het onderwijs borgt en de school openhoudt!

Als we ooit samen het verschil kunnen maken, dan is het nu!

Niels van der Graaff
Rector

 

Herdenking Holocaust

Herdenking Holocaust

Beekdalleerlingen leggen bloemen

“Vergeet nimmer wat hen is aangedaan.’’ Zo begon opperrabbijn Binyomin zijn speech tijdens de herdenking van de Arnhemse slachtoffers van de Holocaust.

Drie bloemstukken werden er zondag gelegd bij het gedenkteken van de ‘laatste bagage’ bij de Eusebiuskerk. Een daarvan werd door twee leerlingen van het Beekdal Lyceum gelegd. Dat alles gebeurde in kleine kring, met burgemeester Ahmed Marcouch, opperrabijn Jacobs en de ontwerpster van het monument Betty Jacobs. Publiek was er niet. 

Project
De bloemlegging door Huub en Rivka vormde eveneens een gepaste afsluiting van het project ’Vrijheid’ waaraan de tweedeklassers van het Beekdal Lyceum in de afgelopen Beekweek werkten.  

Vrijheid
Toespraken waren ook niet gepland, om toeloop te voorkomen. Toch zeiden zowel Jacobs als Marcouch enkele woorden. ,”We moeten ons blijven herinneren wat haat en bruut geweld met mensen kunnen doen’’, sprak Marcouch. Hij wees op het belang van ‘de vrijheid om te zijn wie je bent, en te zeggen wat je denkt’. ”Te vaak maken we mee dat de grote ‘wij’ wegkijkt.’’

 

Opvoeden en leren in tijden van corona

Opvoeden en leren in tijden van corona

Beekdal Lyceum houdt webinar voor ouders

Door het coronavirus gaan veel zaken in de maatschappij anders. Ook in het voortgezet onderwijs. Leerlingen zijn opeens nog meer verantwoordelijk voor hun studievoortgang en prestaties dan voorheen. Ouders zoeken naar de beste manier om hun kind in deze periode te begeleiden, te coachen, los te laten of juist in de gaten te houden. Dat levert worstelingen, confrontaties en soms ook eye-openers op. Het Beekdal Lyceum organiseert daarom op 11 november a.s. van 19:30 tot 21:30 uur een webinar speciaal voor ouders. 

De coronaperiode leert ons zeker niet alleen negatieve zaken. Ook ouders leren in deze periode. Doel van de Beekdal-webinar is om frustraties, vragen, uitdagingen en good practises te delen. Leren van elkaar, leren van experts en leren van leerlingen en docenten. We willen dat ouders zich na deze avond gehoord en gesteund voelen en met een set goede ideeën thuis verder kunnen. Daarbij is het goed dat ook de worstelingen en inzichten van docenten en leerlingen worden gedeeld.

De volgende vragen zullen tijdens de webinar aan de orde komen:

  • Leerlingen zijn meer thuis en minder op school. De hoeveelheid stof verandert niet. Hoe doet mijn kind thuis de goede dingen? Komen er achterstanden? Moet ik er intensiever bovenop zitten of juist meer loslaten? Hoe coach ik/begeleid ik?
  • Ik heb geen tijd om mijn kind extra te begeleiden. Wat doet hij/zij als ik er niet ben? Wie helpt mij?
  • Meer zelfstandigheid en jongens. Dat lukt me gewoon niet!
  • Meer thuis en minder op school. Wat betekent dat voor de sociale ontwikkeling van mijn kind? Moeten we iets compenseren? Ik heb het idee dat mijn kind vereenzaamd.
  • Mijn kind start later (in de bovenbouw) en komt ook later thuis. Moet hij baantje of sport opgeven? Of is die ochtend voor pubers toch nuttig te gebruiken?
  • Mijn kind (M/V) gaat niet zelf aan het werk. Help!
  • Minder onderwijstijd geeft achterstanden! Moeten wij die wegwerken?
  • Ik voel me door deze tijd ook onzeker. Ik wil niet dat dit overslaat op mijn kind
  • Mijn 18+ kind gaat nu volledig zijn/haar eigen gang. Wat moet ik doen?
  • Mijn kind vaart wel bij deze crisis. De grotere zelfstandigheid heeft ons echt de ogen geopend.


Experts
Het Beekdal Lyceum brengt voor het beantwoorden van deze vragen op 11 november een viertal deskundigen  - op veilige afstand van elkaar -  aan tafel in de theaterzaal de school: 
•    Kitty van den Berg, klinisch psycholoog-psychotherapeut en gezins- en relatietherapeut
•    Femke Geijsel, universitair hoofddocent aan de Radboud Docenten Academie
•    Yvonne van Sark, partner en senior-adviseur bij Youngworks, onderzoeks- en adviesbureau voor jongeren
•    Lauk Woltring, onderzoeker en coach gespecialiseerd in ontwikkeling van jongens in het onderwijs

Livestream
Basti Baroncini, journalist en interviewer bij debatcentrum Herman Centraal, zal het gesprek met de experts aan tafel leiden. Daarbij zal hij ook de drie docenten en drie leerlingen in de zaal, ieder met hun eigen verhaal, als ervaringsdeskundigen in het gesprek betrekken. De webinar is voor iedereen live te volgen via BeekdalTube, het schoolkanaal op YouTube.

Vragen
Na afloop van het gesprek hebben de ouders van Beekdal-leerlingen de mogelijkheid om nog dieper met de deskundigen in gesprek te gaan. Dat wordt georganiseerd via MS Teams. De links daarvoor worden voor de uitzending aan de ouders bekend gemaakt.
 

https://bit.ly/3oVhBK8

Beekdal Lyceum solidair

Beekdal Lyceum solidair

'Vrijheid van meningsuiting is essentieel'

Vandaag herdenken Franse scholen de moord op Samuel Paty. Ook Nederlandse scholen zijn gevraagd stil te staan bij de moord op de Franse leraar. 

Het Beekdal Lyceum geeft gehoor aan het verzoek van de Franse minister van Onderwijs, Jean-Michel Blanquer, om zich solidair te tonen. ,,Vrijheid van meningsuiting is essentieel en we moeten al onze leraren steunen. We delen dezelfde waarden, dat zijn de waarden van Europa, en we moeten ons verenigen”, zo schrijft hij. 

Mohammed-cartoons
De Franse docent Samuel Paty (47) werd twee weken geleden op straat onthoofd door een 18-jarige nadat hij Mohammed-cartoons had laten zien tijdens een geschiedenisles. Aan de hand van de prenten wilde Paty met zijn leerlingen praten over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Hij bood leerlingen aan om de klas uit te gaan als ze er niet over wilden praten.
 
Vrijheid
Ook het Beekdal Lyceum vindt dat docenten in vrijheid en veiligheid hun werk moeten kunnen doen, zodat onze kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige burgers die kunnen samenleven in een land dat wordt gekenmerkt door vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

#solidariteit

Foto: Reuters

 

Theme picker