Leerlingbegeleiding

‘Mevrouw Koster Oosterbaan?’
- ‘Hey Loes, wat kan ik wat voor je doen?’
‘Nou, ik kreeg net een beurt bij Frans en ineens wist ik niets meer en toen moest ik opeens zó huilen… De leraar zei toen: ‘Ga maar even een beetje water drinken en loop dan maar even langs bij mevrouw Koster Oosterbaan.’
- ‘Hè, wat vervelend, Loes! Kom maar even rustig zitten en vertel eens, hoe kwam dat nou dat je zo moest huilen? Had je het niet goed geleerd of heeft iemand vervelend tegen je gedaan?’
‘Nee, ik had het best goed geleerd, maar ik schrok toen ik de beurt kreeg, omdat ik er niet met mijn gedachten bij was.’ ‘En hoe kwam het dan dat je er niet zo met je gedachten bij was?’ ‘Nou, weet u, gisteravond hoorden we dat mijn oma heel ziek is en daar moet ik de hele tijd aan denken. Ik ben zo bang dat ze niet beter wordt en als ik daaraan denk moet ik huilen en dat wil ik helemaal niet!’
Lobke Koster Oosterbaan: ‘Tja, zoiets kan zo maar gebeuren in de les. Het heeft niks met school te maken en toch neem je het mee naar school. Het is heel vervelend als je met een probleem, of een zorg, of vol verdriet zit. Soms wil je dat helemaal niet aan iemand vertellen en tóch kan het er, zonder dat je dat zelf wilt, zo maar uitkomen in de klas. Dan is het prettig als er in ieder geval iemand is die je opvangt. Bij wie je je verhaal kwijt kunt. Natuurlijk is er je mentor. Die is een beetje te vergelijken met je meester of juf op de basisschool. Die kent jou het beste. Maar het kan zijn dat de mentor net die dag niet op school is. Daarom hebben we op het Beekdal naast de mentoren ook nog aparte leerlingcoördinatoren.
Ik ben zo’n leerlingcoördinator. Speciaal voor de leerlingen uit de eerste en tweede klas. Voor als je mentor er niet is of voor als er iets is wat je liever niet met je mentor wilt of kunt bespreken. Want dat kan ook natuurlijk. Ik ben lerares op het Beekdal en veel op school. Je bent dus altijd welkom bij mij!’