Klachtenregeling

Waar gewerkt wordt gaan dingen mis, waar beoordeeld wordt ontstaat soms verschil van inzicht; het kan voorkomen dat er iets misgaat in de ogen van een betrokken partij wat niet goed wordt rechtgezet, of dat een beoordeling als onrechtvaardig wordt ervaren. Soms leidt dat tot een klacht.

De stelregel bij klachten over schoolorganisatorische zaken is dat deze waar mogelijk rechtstreeks worden besproken met de partijen die het aangaat. Klachten van een leerling of ouder(s) over de kwaliteit van lessen, beoordeling, begeleiding etc. worden in eerste instantie besproken met de betrokken mentor of docent. Hetzelfde geldt voor klachten over alle overige medewerkers. Deze kunnen direct met de betrokken medewerker worden besproken.

Als dit alles niet leidt tot een bevredigende oplossing kan een klacht aan een hoger niveau worden voorgelegd, een afdelingsleider of hoofd. Pas in laatste instantie aan de rector van de school.

Interne contactpersonen vertrouwenszaken
Voor klachten met betrekking tot machtsmisbruik ((seksuele) intimidatie en discriminerend gedrag) kan een leerling en/of diens ouder(s)/verzorger(s) terecht bij de interne contactpersoon vertrouwenszaken Aleid Wytema of Marjolein Roo.
Aleid Wytema is contactpersoon voor de bovenbouwleerlingen en Marjolein Roo voor de onderbouwleerlingen. Beiden zijn bereikbaar via het algemene telefoonnummer of per e-mail. Medewerkers kunnen in vergelijkbare situaties een beroep doen op Patricia Leenders en Sjors Bots.

De betreffende vertrouwenspersoon zal naar het verhaal van de leerling en/of diens ouder(s)/verzorger(s) luisteren om vervolgens samen met de leerling en/ of diens ouder(s)/verzorger(s) naar mogelijke oplossingen te zoeken. Tevens geeft de vertrouwenspersoon informatie over mogelijke interventies en/of procedures.

Externe contactpersoon vertrouwenszaken
Wanneer onze school niet naar wens omgaat met een klacht kunt u contact opnemen met de externe contactpersoon vertrouwenszaken, mevrouw Nicoline Broekhuis, te bereiken per e-mail: n.broekhuis@outlook.com, of met de Landelijke Klachtencommissie voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs, Postbus 162, 3440 AD Woerden, 0348-405245, www.onderwijsgeschillen.nl.