Naast de lessen en de toetsweken zijn er gedurende het jaar drie keer drie Beekdagen, die uiteraard in het teken staan van onze schoolprofielen. Je kunt dus denken aan sportclinics en kunst- en cultuur workshops. Of een inspirerende excursie.
Ook werk je met jouw klas (of met andere leerlingen van school) aan projecten. Die projecten kunnen gaan over verslaving, liefde, maar het kan ook een theatervoorstelling zijn of een optreden (open podium).
Bij schoolactiviteiten worden regelmatig foto’s en filmpjes gemaakt. Deze foto’s en filmpjes komen bijvoorbeeld op de website en sociale media-kanalen van de school. Hoewel wij zorgvuldig omgaan met beeldmateriaal waarop leerlingen staan, zijn wij verplicht om voor het gebruik toestemming te vragen aan jouw ouder(s)/verzorger(s). Ben jij 16 jaar of ouder? Dan mag je zelf toestemming geven.
Dit toestemming geven kan via SOM.
Wij verzoeken jouw ouder(s)/verzorger(s) om deze gegevens in te voeren, zodat de school op hoogte is van jouw voorkeuren.
De mentor is de spil in de begeleiding van de leerlingen en het eerste aanspreekpunt voor de ouders. De mentor begeleidt de leerling zowel op sociaal-emotioneel vlak, als bij de studievoortgang. Tijdens de mentorlessen wordt o.a. aandacht besteed aan groepsvorming en sociale vaardigheden.
De mentor vormt de schakel tussen:
Heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan komt de leerlingcoördinator in beeld. Onder het kopje ondersteuning is hier meer informatie over te vinden.
Begeleidingsstructuur
De structuur van onze leerlingbegeleiding is bij ons op school als volgt georganiseerd:

Het Beekdal Lyceum baseert besluiten over jouw bevordering niet alleen op basis van behaalde cijfers. Ook je studiehouding, persoonlijke ontwikkeling én ontwikkelperspectief tellen mee.
Wil je weten wat de precieze afspraken en normen zijn die Beekdal hierbij hanteert?
Klik hieronder voor het volledige overzicht.
https://www.beekdallyceum.nl/Portals/1/Bevorderingsnormen%20okt_24%20%28002%29.pdf
Mobiele devices
Als je als leerling, ondanks het verbod op gebruik daarvan, onder schooltijd een mobiele device gebruikt, dan wordt deze ingenomen en opgeborgen in de kluis van de conciërgerie. Je kan het device daar aan het eind van de dag weer ophalen. Ook gevonden mobiele devices worden daar opgeslagen. Mobiele devices die na een maand niet zijn afgehaald worden vernietigd en afgevoerd.
Kleding
Achtergebleven kleding wordt vier keer per jaar (zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie en meivakantie) geïnventariseerd. Na de vakantie hebben jij of je ouders één week om deze kleding af te halen bij de conciërges. Daarna wordt de kleding afgevoerd of verkocht voor een goed doel.
Leermiddelen
Gevonden boeken, schriften en etuis worden verzameld in het OLC. Daar worden ze bewaard. Indien een artikel na een maand niet is opgehaald wordt dit afgevoerd of -indien nog bruikbaar- eigendom van de school.
Overige gevonden voorwerpen
Deze worden beheerd door de conciërgerie en na een maand vernietigd en/of afgevoerd.
Het Beekdal Lyceum maakt gebruik van het programma Catwise . Dit is een online hulpmiddel waarmee jij als leerling leert de regie te nemen over jouw ontwikkeling en leert te reflecteren op je werkhouding en executieve functies.
Iedere docent geeft onafhankelijke feedback aan jou; jij wordt dus gezien. Op basis van deze feedback maak je een eigen actieplan om te presenteren tijdens de driehoekgesprekken.
Catwise stelt docenten en mentoren ook in staat om eenvoudig informatie over jou te verzamelen en te delen. Zo kunnen we gezamenlijk beslissingen nemen over de beste aanpak voor jouw ondersteuning.
Het Beekdal Lyceum communiceert via de mail met jou en je ouder(s)/verzorger(s). Alle communicatie vanuit school wordt zoveel mogelijk op de vrijdagen verstuurd.
SMS en WhatsApp
Wij zijn terughoudend met communiceren via berichtenservices op smartphones. Berichten die worden gedeeld via deze kanalen, hebben geen status en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Contact ouder(s)/verzorger(s) en school
Jouw ouder(s)/verzorger(s) kunnen op verschillende manieren in contact komen met het Beekdal Lyceum:
-
Per leerjaar zijn er regelmatig ouderavonden. Tijdens deze avonden geven wij informatie over zaken die in het desbetreffende leerjaar aan de orde zijn, zoals projecten, leerlingbegeleiding, vakken- en profielkeuze, en leerlingenreizen.
Topsport, Dans, Muziek en Maatwerk
Nicole Hurkmans
|
n.hurkmans@beekdallyceum.nl
|
TDMM-coördinator
|
Joep Timmermans
|
j.timmermans@beekdallyceum.nl
|
TDMM-coördinator
|
Ondersteuning en zorg
Marjolein Sterenberg
|
m.sterenberg@beekdallyceum.nl
|
Ondersteuningscoördinator
|
Lobke Koster Oosterbaan
|
l.kosteroosterbaan@beekdallyceum.nl
|
Leerlingcoördinator 1 + 3v
|
Jacqueline Klijnhout
|
j.klijnhout@beekdallyceum.nl
|
Leerlingcoördinator leerjaar 2 + 3h + 3h/v
|
Peter Kiers
|
p.kiers@beekdallyceum.nl
|
Leerlingcoördinator leerjaar 4/5h
|
Marjolein Roo
|
m.roo@beekdallyceum.nl
|
Leerlingcoördinator leerjaar 4/5/6v
|
Schoolprofielcommissie
Mark van den Assem
|
m.vandenassem@beekdallyceum.nl
|
Voorzitter en beta-vakken
|
Peter van Ommen
|
p.vanommen@beekdallyceum.nl
|
Cultuur
|
Tim Leijten
|
t.leijten@beekdallyceum.nl
|
Sport
|
Erwin Udo
|
e.udo@beekdallyceum.nl
|
Gamma-vakken
|
Bernice de Wilde
|
b.dewilde-smit@beekdallyceum.nl
|
Alfa-vakken
|
Marije Haasjes
|
m.haasjes@beekdallyceum.nl
|
Burgerschap
|
Veiligheid
Sam Nevels
|
s.nevels@beekdallyceum.nl
|
Veiligheidscoördinator
|
Vertrouwenspersonen
ICT
Jop van der Geer
|
j.vandergeer@beekdallyceum.nl
|
ICT-specialist
|
Verzuimcoördinator
Karin Nienhuis
|
verzuimcoordinator@beekdallyceum.nl
|
Verzuimcoördinator
|
Via SOM zie je of er wijzigingen zijn in het dagrooster. Deze wijzigingen zijn vanaf 07:45 uur in te zien. In het schoolgebouw mag je je mobiele device niet gebruiken. Je kunt roosterwijzigingen zien op de monitoren of op een leenlaptop.
De mentor is jouw eerste aanspreekpunt als het gaat om je schoolloopbaan. De decaan begeleidt jou bij het oplossen van specifieke problemen die te maken hebben met jouw studie-, profiel- of loopbaankeuze. Ook adviseert de decaan bij de overstap naar ander (vervolg)onderwijs of de arbeidsmarkt. De decaan geeft ook groepsgewijs deze informatie.
Een driehoeksgesprek is een gepland gesprek tussen jou, je ouder(s)/verzorger(s) en je mentor. De driehoek symboliseert dat school, jij en je ouder(s)/verzorger(s) samen aan jouw ontwikkeling werken. Het doel van de driehoeksgesprekken is dat de mentor jou als leerling beter leert kennen, zowel op persoonlijk gebied als op het gebied van school. Daarnaast wil de mentor ook graag weten welke doelen jij voor jezelf opstelt dit jaar of in de komende periode.
Niet óver, maar mét
Wanneer jij meer verantwoordelijkheid krijgt in het sturen van jouw leerproces, kunnen jouw ouder(s)/verzorger(s) en docenten jou beter ondersteunen. Er wordt niet meer óver jou gesproken, maar mét jou. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en eigenaarschap tijdens het gesprek. Een goede relatie én communicatie tussen jou, jouw ouder(s)/verzorger(s) en school draagt bij aan jouw welzijn, werkhouding en schoolprestaties.
Eerste driehoeksgesprek
Het eerste driehoeksgesprek is een kennismakinggesprek tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en mentor. Jij bereidt het gesprek thuis en op school (tijdens de mentorlessen) voor. Tijdens het gesprek leren we elkaar beter kennen en richten we ons op jouw sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden. Het kennismaken combineren we ook met het maken van doelen.
Catwise
Jouw vakdocenten vullen twee keer per jaar Catwise in. Vakdocenten geven feed-up, feedback en feed-forward, zodat jij verder kunt met jouw doelen. Jij kunt zo beter in kaart brengen waar je staat in jouw ontwikkeling en je weet hoe je verder kunt.
Tweede driehoeksgesprek
Ten slotte volgt er door het schooljaar heen nog een driehoeksgesprek tussen jou, jouw ouder(s)/verzorger(s) en mentor. Dit gesprek is bedoeld om ouder(s)/verzorger(s) te informeren over en te betrekken bij jouw ontwikkeling. Samen met jou kijken we terug op gestelde doelen in de afgelopen periode. Aan de hand hiervan kunnen nieuwe doelen worden vastgesteld.
In de bovenbouw krijg je te maken met toetsen die bepalend zullen zijn voor je diploma. Die toetsen noemen we schoolexamens of PTA-toetsen. Om de schoolexamens goed te laten verlopen zijn er afspraken gemaakt die vastgelegd zijn in regels. Het is landelijk geregeld wanneer je slaagt of zakt (de zogenaamde slaag- zakregeling). Het is daarnaast belangrijk dat je goed geïnformeerd bent over de gang van zaken op school zoals inhaal- en herkansingsmogelijkheden. Al die regels staan in de zogenaamde examenreglementen.
De examenregeling is voor alle betrokkenen, dus ook voor jou en je ouder(s)/verzorger(s) bedoeld. Het is in je eigen belang dat je van deze regeling goed op de hoogte bent. Hierin heb je ook een eigen verantwoordelijkheid. Aarzel niet verduidelijking te vragen als er iets niet volledig helder is. De taal die gebruikt wordt is hier en daar vrij formeel.
Dit examenreglement is voorgelegd aan, en goedgekeurd door, de medezeggenschapsraad volgens de in de wet geldende eisen. De examencommissie werkt ieder jaar zorgvuldig aan de examenregeling. Dit examenreglement is daar een onderdeel van. Het examenreglement legt de weg af via het bevoegd gezag naar de medezeggenschapsraad naar iedereen die te maken heeft met examens. Dat is onder andere de examinator, de ouder/verzorger en natuurlijk, de kandidaat.
De feestcommissie (feco) bestaat uit leerlingen en personeel. De commissie organiseert elk schooljaar enkele feesten, waaronder het kerstgala.
Als leerling vorm je samen met onze medewerkers een gemeenschap. Om alles goed te laten verlopen, maken we afspraken met elkaar. Iedereen op school moet de mogelijkheid hebben om in rust te kunnen leren of werken. Daarom houden we ons aan de volgende afspraken:
-
Thuis of in de kluis, wij hanteren het smartphonebeleid “Thuis of in de kluis”. De telefoon (tablet, smartwatch enz.) is niet hoorbaar of zichtbaar in de school of tijdens lessen. Zo houden we meer focus en komen we makkelijker tot leren en ontwikkelen.
Het gebruik van genotsmiddelen gaat niet samen met onderwijs. Wij zijn een rookvrije school, dus roken is niet toegestaan op het terrein van de school. Buiten het schoolterrein is een aangewezen plek waar gerookt kan worden.
Het gebruik van andere genotsmiddelen is onder schooltijd niet toegestaan. Als jij onder invloed van genotsmiddelen op school verschijnt, mag je niet deelnemen aan het onderwijs en nemen wij contact op met jouw ouder(s)/verzorger(s). Dat gebeurt ook bij verdenking van het gebruik van genotsmiddelen (uitgezonderd het roken van tabak in de bovenbouw).
Leerlingen die al dan niet tegen betaling genotsmiddelen verstrekken aan andere leerlingen, worden van school verwijderd.
It's Learning is de elektronische leeromgeving (ELO) van het Beekdal Lyceum. Je vindt er allerlei informatie en hulpmiddelen ter ondersteuning van je opleiding. Denk aan studieplanners, weblinks, oefenstof, (proef-)toetsen, roosters van toetsweken, extra uitleg van leerstof en een opbergplek voor bestanden waar je thuis en op school aan werkt.
De ELO is vanaf iedere computer met internetverbinding te bereiken. Je krijgt een eigen gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen op https://beekdal.Itslearning.com. Its Learning is ook bereikbaar via de link rechtsboven op de website van het Beekdal Lyceum.
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) helpt bij het gezond en veilig opgroeien van kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit doet de JGZ op het consultatiebureau, op school en in de wijk. Iedere school heeft een eigen JGZ-team, bestaande uit een jeugdverpleegkundige en jeugdarts.
Standaardonderzoeken
In het voortgezet onderwijs krijg je 2 standaardonderzoeken: 1 in de onderbouw en 1 in de bovenbouw. De onderzoeken zijn bedoeld om stil te staan bij jouw gezondheid en leven op school, thuis en in je vrije tijd. In de onderbouw krijg je in de klas een vragenlijst en jij en je ouder(s)/verzorger(s) krijgen de vraag om thuis een vragenlijst in te vullen. De JGZ-medewerker voert aan de hand van deze vragenlijsten en eventuele signalen van de mentor een gesprek met jou. Je wordt dan ook gewogen en gemeten. In klas 4 vul je een digitale vragenlijst in. Dit is de gezondheidscheck.
Vragen van ouders
Ouder(s)/verzorger(s) zijn bij de onderzoeken niet aanwezig. Hebben jouw ouder(s)/verzorger(s) vragen of twijfels over jouw gezondheid, emoties, relaties? Of over onderwerpen als seks, alcohol, drugs of een ander onderwerp? Dan kunnen ze die stellen via de antwoordbrief of per e-mail rechtstreeks aan de JGZ-medewerker. De nadruk van het onderzoek ligt op hoe het met jou gaat.
Zijn er bijzonderheden of vragen?
Het is altijd mogelijk om een afspraak te maken bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Je kunt je zelf aanmelden voor het spreekuur of jouw ouder(s)/verzorger(s) kunnen dit doen. Maar ook je mentor of de school kunnen je aanmelden bij de jeugdarts.
Meer informatie
Bedrijfsbureau GGD
Mevrouw C. Walsemann
www.vggm.nl/jeugdengezondheid (website voor ouder(s)/verzorger(s))
www.JouwGGD.nl (website voor jongeren)
Een afspraak maken
ggd@vggm.nl
088 – 355 60 00
Waar gewerkt wordt, gaan dingen mis. Waar beoordeeld wordt, ontstaat soms verschil van inzicht. Het kan voorkomen dat er iets misgaat in de ogen van een betrokken partij, wat niet goed wordt rechtgezet. Of dat een beoordeling als onrechtvaardig wordt ervaren. Soms leidt dat tot een klacht.
De stelregel bij klachten over school-organisatorische zaken is om deze, waar mogelijk, rechtstreeks te bespreken met de partij(en) die het aangaat.
Heb jij of hebben jouw ouder(s)/verzorger(s) een klacht over de kwaliteit van lessen, de beoordeling of de begeleiding? Dan worden deze in eerste instantie besproken met de betrokken mentor of docent. Hetzelfde geldt voor klachten over alle overige medewerkers. Deze worden direct met de betrokken medewerker besproken.
Als dit alles niet leidt tot een bevredigende oplossing, dan kun je een klacht voorleggen aan de desbetreffende afdelingsleider. Pas in laatste instantie kun je klacht aan de rector van de school voorleggen.
Elke leerling heeft een kluisje. Deze is bedoeld om waardevolle spullen in op te bergen. De school is niet aansprakelijk voor zoekgeraakte eigendommen van leerlingen. Wij adviseren jou daarom om ook tijdens de gymlessen gebruik te maken van het kluisje.
De kluisjes voor de onderbouwleerlingen staan in de lockerruimte. De kluisjes van de bovenbouwleerlingen staan in het Studiecafé. Het kluisje gaat open met de schoolpas.
Controles uitgevoerd door de school
De school behoudt zich het recht voor de kluisjes van de leerlingen periodiek, zonder vooraankondiging, te controleren. De leerling op wiens naam de kluis is geregistreerd, is verantwoordelijk voor alle zich in de kluis aanwezige spullen, ook wanneer hij zijn kluis uitleent aan anderen.
Op het Beekdal Lyceum kun je op verschillende manieren meepraten en meedenken met de school:
Leerlingenraad
De leerlingenraad is een raad voor en door leerlingen. Deelnemers aan deze raad houden zich onder andere bezig met de rechten en plichten van leerlingen die geformuleerd zijn in het leerlingenstatuut. In de leerlingenraad zitten leerlingen uit verschillende leerjaren. Ze organiseren regelmatig leerlingarena’s, om input op te halen en denken mee over allerlei schoolzaken. Een docent begeleidt de leerlingenraad. Regelmatig sluit ook een afdelingsleider aan. De rechten en plichten van de leerlingen zijn vastgelegd in het Leerlingenstatuut.
Medezeggenschapsraad (MR)
Drie leerlingen worden verkozen in de MR. Leerlingen die daarin geïnteresseerd zijn kunnen contact opnemen met Caroline Sluyters (secretaris MR), via c.sluyters@beekdallyceum.nl.
Je krijgt jouw boekenpakket via het Leermiddelenfonds van Quadraam. Meerdere scholen maken gebruik van het Leermiddelenfonds. Dat is handig, omdat we zo gezamenlijk boeken kunnen inkopen. Zo besparen we kosten én letten we op duurzaamheid.
Het boekenpakket kun je aan het einde van de zomervakantie, meestal in de laatste vakantieweek, op school ophalen. Aan het eind van het schooljaar lever je het pakket van dat schooljaar op school weer in.
Verkeren de boeken die je aan het einde van het schooljaar inlevert in slechte staat? Of lever je bepaald(e) boek(en) niet in? Dan kan het zijn dat wij jou aan het einde van het schooljaar een bijdrage vragen. Ga dus zorgvuldig om met de boeken die je hebt ontvangen.
Naast het boekenpakket dat je van school krijgt, moet je zelf zorgen voor leermiddelen: hiervoor krijg je jaarlijks aan het begin van het schooljaar bij de startbrief een lijst. De meeste leermiddelen krijg je van de school gratis in bruikleen. Jij en/of jouw ouder(s)/verzorger(s) moeten zelf zorgen voor de aanschaf van algemene leermiddelen, zoals een atlas, woordenboeken, rekenmachine. En voor schoolspullen als je sportkleding, schrijfgerei, etc. Deze algemene leermiddelen betaal je / jouw ouder(s)/verzorger(s) zelf.
Op het Beekdal Lyceum hebben leerlingen geen eigen laptop of ander device nodig. Op school hebben we meerdere laptopkarren beschikbaar die tijdens de lessen gebruikt kunnen worden. Ook kunnen leerlingen in het Onderwijs Leer Centrum (OLC) gebruikmaken van een computer. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen thuis over een laptop of computer kunnen beschikken.
Er zijn vier toetsweken en elf Beekdagen. In de overige weken geven we lessen. Er zijn vaklessen en mentorlessen. De lessen duren 50-minuten. Op dinsdag draaien we een 40-minutenrooster tot en met het zevende uur.
Zie ook lestijden
Hieronder vind je de standaard lessentabel waarin is aangegeven hoeveel uur je per vak per week volgt. In de bovenbouw kan het incidenteel voorkomen dat van deze lessentabel wordt afgeweken omdat kleine lesgroepen gecombineerd kunnen worden en/of met minder contacttijd af kan.
Vakomschrijving
|
Klas 1
|
Klas 2
|
Klas 3
|
Nederlands
|
4
|
3
|
3
|
Engels
|
3
|
2
|
3
|
Duits
|
|
3
|
3
|
Frans
|
2
|
2
|
3
|
Aardrijkskunde
|
2
|
2
|
2
|
Geschiedenis
|
2
|
2
|
2
|
Economie
|
|
|
2
|
Wiskunde
|
4
|
3
|
3
|
Scheikunde
|
|
|
2
|
Natuurkunde
|
|
2
|
2
|
Biologie
|
2
|
3
|
|
Lichamelijke Opvoeding
|
2
|
|
|
Techniek
|
2
|
1
|
|
Cultuur
|
Klas 1
|
Klas 2
|
Klas 3
|
Beeldende Vorming
|
3
|
2
|
1
|
Drama
|
2
|
2
|
1
|
Muziek
|
2
|
2
|
1
|
Muziektheater
|
|
|
1
|
Lichamelijke Opvoeding
|
|
2
|
2
|
Sport
|
Klas 1
|
Klas 2
|
Klas 3
|
Beeldende Vorming
|
1
|
1
|
1 [keuzeles]
|
Drama
|
1
|
1
|
1 [keuzeles]
|
Muziek
|
1
|
1
|
1 [keuzeles]
|
Muziektheater
|
|
|
1
|
Lichamelijke Opvoeding
|
4
|
5
|
4
|
Mentoraat
|
Klas 1
|
Klas 2
|
Klas 3
|
|
2
|
2
|
2
|
Vakomschrijving
|
|
havo 5
|
vwo 4
|
vwo 5
|
vwo 6
|
Nederlands
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Engels
|
3
|
3
|
2
|
3
|
3
|
Cambridge Engels
|
3
|
4
|
2
|
3
|
4
|
Duits
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Frans
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Aardrijkskunde
|
3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
Geschiedenis
|
3
|
3
|
2
|
3
|
3
|
Economie
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Bedrijfseconomie
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
Maatschappijleer
|
2
|
|
2
|
|
|
Wiskunde A
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
Wiskunde B
|
3
|
3
|
3
|
4
|
4
|
Scheikunde
|
3
|
3
|
2
|
3
|
3
|
Natuurkunde
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Biologie
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
Beeldende Vorming
|
2
|
2
|
2
|
1
|
2
|
Drama
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
Culturele en Kunstzinnige Vorming
|
3
|
|
3
|
|
|
Kunst Algemeen
|
1
|
2
|
1
|
2
|
1
|
Muziek
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
Lichamelijke Opvoeding
|
2
|
1
|
2
|
2
|
1
|
Bewegen, Sport en Maatschappij
|
3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
|
|
|
|
|
|
Mentoraat
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1e les
|
08:15 uur
|
tot
|
09:05 uur
|
2e les
|
09:05 uur
|
tot
|
09:55 uur
|
3e les
|
09:55 uur
|
tot
|
10:45 uur
|
Pauze
|
10:45 uur
|
tot
|
11:10 uur
|
4e les
|
11:10 uur
|
tot
|
12:00 uur
|
5e les
|
12:00 uur
|
tot
|
12:50 uur
|
Pauze
|
12:50 uur
|
tot
|
13:15 uur
|
6e les
|
13:15 uur
|
tot
|
14:05 uur
|
7e les
|
14:05 uur
|
tot
|
14:55 uur
|
Pauze
|
14:55 uur
|
tot
|
15:05 uur
|
8e les
|
15:05 uur
|
tot
|
15:55 uur
|
9e les
|
15:55 uur
|
tot
|
16:45 uur
|
40-minutenrooster
1e les
|
08:15 uur
|
tot
|
08:55 uur
|
2e les
|
08:55 uur
|
tot
|
09:35 uur
|
3e les
|
09:35 uur
|
tot
|
10:15 uur
|
Pauze
|
10:15 uur
|
tot
|
10:40 uur
|
4e les
|
10:40 uur
|
tot
|
11:20 uur
|
5e les
|
11:20 uur
|
tot
|
12:00 uur
|
Pauze
|
12:00 uur
|
tot
|
12:25 uur
|
6e les
|
12:25 uur
|
tot
|
13:05 uur
|
7e les
|
13:05 uur
|
tot
|
13:45 uur
|
Pauze
|
13:45 uur
|
tot
|
14:00 uur
|
8e les
|
14:00 uur
|
Tot
|
14:40 uur
|
9e les
|
14:40 uur
|
Tot
|
15:20 uur
|
Is een docent afwezig, dan worden in leerjaar 1 en 2 de lessen in principe opgevangen door een andere docent. Dit noemen we een ‘Beekdal-uur’ (BDU). Jij kunt dan onder toezicht van een docent lezen in een leesboek, werken aan het vak dat is uitgevallen of werken voor een ander vak.
Het uitgangspunt op het Beekdal Lyceum is namelijk: geen tussenuren in klas 1 en 2. Lesuitval op de eerste en laatste uren worden niet opgevangen door een BDU-docent, deze lessen komen te vervallen. Eventuele roosterwijzigingen komen dagelijks voor 7.45 uur in SOM.
Vanaf leerjaar 3 heb je bij lesuitval een tussenuur. Je kunt dit uur gebruiken om zelfstandig te werken op verschillende plekken in het gebouw. In de studieplanner in Its Learning staat wat je nog te doen hebt voor school.
Het Beekdal Lyceum daagt je uit de wereld buiten de gebaande paden te ontdekken. Onze topsporters en topdansers volgen al een maatwerkrooster om hun opleiding en trainingen te combineren. Ook als je geen topsporter of -danser bent, zijn er steeds meer keuzemogelijkheden.
Voorbeelden van maatwerk:
Binnen het Beekdal Lyceum hebben we een Medezeggenschapsraad (MR). Deze bestaat uit 12 leden: 6 leden zijn gekozen uit het personeel en 6 leden uit de leerlingen en de ouder(s)/verzorger(s). De leden van de MR kiezen uit hun leden een voorzitter en een secretaris. Deze leiden de vergaderingen en bereiden de vergaderingen voor. In principe word je gekozen voor een zittingsduur van 3 jaar, die eventueel kan worden verlengd.
De school stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor voorzieningen voor de MR: onkostenvergoeding en scholing.
De MR komt maandelijks bij elkaar met de schoolleiding, waarbij de schoolleiding wordt vertegenwoordigd door de rector.
Algemene documenten MR
Documenten MR
Smartphones zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. De afspraak bij ons op school is echter dat smartphones en andere mobiele devices (tablet, smartwatch) niet zijn toegestaan in de school.
De afspraak is “Thuis of in de kluis”.
Dat houdt in dat mobiele devices niet zichtbaar of hoorbaar zijn binnen de school. Wanneer een leerling zich niet aan deze afspraak houdt wordt het device ingenomen en tot het einde van de dag bewaard in een kluis bij de conciërges. Zie ook ‘bewaarbeleid’.
Het is op school niet toegestaan ongevraagd foto’s of filmopnames van anderen te maken.
Het OLC, Open leercentrum, is een fijne plek waar je in rust kan werken op een computer, samen met een onderwijsassistent of alleen. Je kan er boeken lenen of ander materiaal en eventueel bijles krijgen van een bovenbouw leerling of een docent. Drie keer in de week bieden wij gratis huiswerkbegeleiding aan in het OLC en kan je er ook gericht heen gestuurd worden door een vakdocent of mentor voor extra hulp.
Het SLC, stilte leercentrum, is een plek waar je in volledige stilte aan het werk kan. Ook als je even overprikkeld bent tijdens een les bijvoorbeeld.

Vrijwillige ouderbijdrage
Het Beekdal Lyceum vraagt ouder(s)/verzorger(s) om een vrijwillige ouderbijdrage. Deze ouderbijdrage is bedoeld om diverse schoolbrede uitgaven te betalen die ons onderwijs extra inhoud geven. Te denken valt aan: mentoractiviteiten, schoolkrant, schoolfeesten, computers, muziekinstrumenten, sporttoestellen en het open leercentrum. De ouderbijdrage gebruiken we ook om ons sport- en cultuurprofiel extra inhoud te geven.
Als activiteiten onderdeel uitmaken van het reguliere onderwijsaanbod, is deelname onafhankelijk van de betalingsbereidheid van ouder(s)/verzorger(s). Iedereen kan aan deze activiteiten meedoen. Wel behoudt de school zich het recht voor om bepaalde activiteiten niet te laten doorgaan als daar onvoldoende ouderbijdrage tegenover staat. Indien mogelijk kiezen we dan voor een ander, betaalbaar alternatief.
|
mentoraat
|
beekdagen
|
overig schoolprofiel
|
brugklaskamp*
|
totaal
|
solidariteitsfonds
|
onderbouw
|
22
|
80
|
45
|
43
|
190
|
Vrij bedrag
|
bovenbouw
|
22
|
78
|
35
|
|
135
|
Vrij bedrag
|
|
|
|
|
|
|
|
|
twee gezellige activiteiten
|
excursies
|
extra verbruiks en onderhoudskosten
|
|
|
|
|
|
projecten
|
programma start- en uitloopweek
|
|
|
|
|
|
activiteiten
|
leerlingparticipatie
|
|
|
|
|
|
decanaat
|
feesten
|
|
|
|
|
|
|
exposities
|
|
|
|
|
|
|
landelijke wedstrijden en projecten
|
|
|
|
|
|
|
CJP-verdubbelaar
|
|
|
|
*Kosten zijn verdeeld over drie jaar. Leerlingen die instromen in klas 2 of klas 3 betalen hun eerste jaar op Beekdal € 145,--.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt bij voorkeur voldaan aan het begin van het schooljaar. Voor de internationale reizen in klas 4 wordt gedurende het schooljaar een extra bijdrage gevraagd.
Jaarlijkse vaststelling
De hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage en vrijwillige schoolkosten stelt de school jaarlijks vast, in overleg met de Medezeggenschapsraad.
Verplichte extra bijdrage
Het Beekdal Lyceum vraagt aan ouder(s)/ verzorger(s) met kinderen die deelnemen aan het topsportprogramma of het examen Cambridge Engels, een verplichte extra bijdrage.
Extra betaling
Ouder(s)/verzorger(s) kunnen ervoor kiezen een extra betaling te doen aan het solidariteitsfonds van de school. Dit fonds wordt aangewend om leerlingen van mindervermogende ouders te ondersteunen.
Betaling
‘WIS Collect’ is de naam van een digitale betaalservice van school voor jouw ouder(s)/verzorger(s). Via WIS Collect hebben jouw ouder(s)/verzorger(s) actueel zicht op de financiële stand van zaken met betrekking tot de ouderbijdragen.
WIS Collect loopt via een persoonlijk account dat in SOM wordt aangemaakt. In het account valt te lezen voor welke diensten en materialen de school een bijdrage vraagt en om welk bedrag het gaat. Ook is precies te zien of, en hoeveel, jouw ouder(s)/verzorger(s) betaald hebben aan de school.
Gelrepas
Gezinnen uit Arnhem, Duiven, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar met een laag inkomen kunnen een Gelrepas aanvragen. Hierop staat een tegoed voor de algemene schoolkosten.
Denk hierbij aan pennen, passers, rekenmachines en sportkleding. Meer informatie is te vinden op www.gelrepas.nl.
Wij vinden het belangrijk om feedback te krijgen van onze leerlingen, de ouder(s)/verzorger(s) en onze medewerkers. Daarom hebben we op het Beekdal Lyceum een aantal overlegorganen. Hierin kunnen we met elkaar schoolzaken in de breedste zin bespreken.
Denktank
De Denktank bestaat uit een groep betrokken ouder(s)/verzorger(s) die over verschillende onderwerpen binnen de school feedback geven aan de schoolleiding. Dat kan zijn vanuit een specifieke vraag van de schoolleiding. Of vanuit signalen en ervaringen van ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen die breder zijn dan een individuele situatie.
De Denktank wisselt over deze onderwerpen van gedachten met de schoolleiding. De schoolleiding kan hiermee op een directe en effectieve manier de dagelijkse praktijk aan het schoolbeleid toetsen. En waar nodig of gewenst aanpassingen doorvoeren. Ook de rector van de school agendeert zaken waarover hij de mening van de Denktank wil horen. De Denktank kan ook ongevraagd advies geven aan de rector.
De Denktank heeft minimaal 4 bijeenkomsten per schooljaar met de rector. Tijdens deze bijeenkomsten is regelmatig een lid van de oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (MR) aanwezig. De Denktank fungeert zo ook ter ondersteuning en als voedings- en inspiratiebron voor de oudergeleding binnen de MR. De Denktank organiseert twee keer per jaar een avondbijeenkomst voor de ouder(s)/verzorger(s). De Denktank en de oudergeleding van de medezeggenschapsraad zijn bereikbaar via info@beekdallyceum.nl.
Medezeggenschapsraad
Drie ouders worden verkozen in de MR. Ouders die daarin geïnteresseerd zijn kunnen contact opnemen met Caroline Sluyters (secretaris MR), via c.sluyters@beekdallyceum.nl.
Het Beekdal Lyceum neemt privacy serieus. Wij gebruiken jouw gegevens alleen om onderwijs te kunnen verzorgen. Als jij je gegevens invult op onze website, gebruiken wij deze alleen om contact met je op te nemen.
Ter bescherming van eigendommen en handhaven van de veiligheid, worden er op het schoolterrein en in het gebouw permanent beeldopnamen gemaakt. De opnamen blijven 28 dagen te raadplegen. Wij bestuderen de beelden alleen als er een verdenking is van een ernstige overtreding van de schoolregels of de wet. Bestuderen van de beelden is voorbehouden aan conciërges of de schoolleiding altijd in opdracht van die laatste.
In geval van ernstige misdragingen kunnen beelden worden gedeeld met de politie. Dit kan alleen na een formeel verzoek daartoe van de politie zelf.
Bekijk voor onze overige afspraken ons Privacyreglement en onze Privacyverklaring.
In het Programma voor Toetsing en Afsluiting (PTA) staat alles over de vorm en inhoud van het schoolexamen. Je vindt hierin de stofomschrijvingen van de verschillende vakken die in de bovenbouw worden afgenomen. Dit overzicht van de stofomschrijvingen van de van vierde, vijfde en zesde klas biedt dus alle informatie over het complete schoolexamen. Verder staat in het PTA voor elk vak op welke manier er wordt getoetst en hoe de cijfers van de verschillende toetsen worden verwerkt tot 1 eindcijfer voor het schoolexamen. Zo weet je precies wat er van je wordt verwacht. Het schoolexamen en het centraal examen vormen samen het eindexamen.
Downloads
Via Q-highschool kun je vakken volgen die niet op onze school zelf gegeven worden. Een aantal vakken kun je volgen in je profiel- of vrije deel. Alle vakken zijn altijd mogelijk als extra vak. Voor meer informatie kun je terecht bij je decaan of bij de maatwerkcoördinator.
Op het Beekdal Lyceum vinden we het belangrijk om goed kwalitatief onderwijs te leveren. Daar houdt de Inspectie van het Onderwijs toezicht op. Op de website Scholen op de Kaart staat precies hoe we presteren. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten, zoals het percentage geslaagde leerlingen na de eindexamens en de tevredenheid over de school.
Slagingspercentages
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
HAVO
|
88%
|
84%
|
80%
|
92%
|
VWO
|
90%
|
93%
|
80%
|
94%
|
Regelmatig meten we de tevredenheid van onze leerlingen, ouder(s)/verzorger(s), medewerkers, basisscholen, oud-studenten en stagiaires. Deze tevredenheidsonderzoeken vinden plaats via enquêtes. De resultaten van deze onderzoeken gebruiken we om onze aanpak op school (verder) te verbeteren.
|
2019
|
2021
|
2023
|
Leerlingen
|
6,8
|
6,8
|
6,2
|
Ouder(s)/verzorger(s)
|
7,4
|
7,8
|
7,2
|
Professionaliteit docenten
Onze medewerkers zijn de belangrijke kwaliteitsdragers van het onderwijs. Via lesbezoeken (door leidinggevenden en collega’s), leerling-enquêtes (speciaal gericht op het functioneren van een specifieke docent) en via gesprekken werken we voortdurend aan de verbetering van onze (onderwijs)kwaliteit en de professionaliteit van onze medewerkers. Natuurlijk hebben wij jaarlijks ook een scholingsplan voor docenten, zodat wij samen blijven ontwikkelen aan mooi en nuttig onderwijs.
Het Beekdal Lyceum is een rookvrije school. Roken op het terrein en in het zicht van de school is verboden.
Het Beekdal Lyceum werkt nauw samen met ArtEZ hogeschool voor de kunsten in het kader van de Vooropleidingen Dans en Muziek. Ook met Vitesse is er een sterk samenwerkingsverband met betrekking tot de jeugdopleiding, de Vitesse Voetbal Academie.
Wij participeren daarnaast in het Expertisecentrum voor Onderwijs en Topsport (EVOT). Het Beekdal Lyceum is één van de vijf TeamNL-scholen in Nederland. Wij hebben dus ook een samenwerkingsverband met Sportcentrum Papendal.
De school neemt verder deel aan het Platform VO-HO (aansluiting VO met hoger onderwijs), het samenwerkingsverband PO-VO (aansluiting basisonderwijs en VO) en het samenwerkingsverband De Verbinding (Passend Onderwijs).
De contactgegevens van onze belangrijkste samenwerkingspartners:
ArtEZ hogeschool voor de kunsten
Onderlangs 9
6812 CE Arnhem
026-3535660
dansacademie@artez.nl
www.artez.nl/dans
Papendal
TeamNL centrum
Papendallaan 60
6816 VD Arnhem
026 – 483 45 55
sportcentrum@papendal.nl
www.papendal.nl
Vitesse Academie
Vitesse Academie
Postbus 366
6800 AJ Arnhem
026 – 482 21 01
www.vitesse.nl/academie/jeugd
Stichting EVOT
Expertisecentrum Voortgezet Onderwijs en Topsport
Postbus 858
5280 AW Boxtel
info@evot.nl
www.evot.nl
Theatervooropleiding OOST
Theatervooropleiding OOST
Kortestraat 16
6811 EN Arnhem
www.theatervooropleidingoost.nl
SWV V(S)O De Verbinding
Vossenstraat 6
6811 JL Arnhem
026 - 365 03 20
info@swvdeverbinding.nl
www.swvdeverbinding.nl
Rector
|
Niels van der Graaff
|
rector@beekdallyceum.nl
|
Afdelingsleider leerjaar 1 en 2
|
Tamara Hut-Saltik
|
t.hut-saltik@beekdallyceum.nl
|
Afdelingsleider leerjaar 3
|
Boris van Gennip
|
b.vangennip@beekdallyceum.nl
|
Afdelingsleider leerjaar 4 en 5 havo
|
Jan-Erik Nijenhuis
|
je.nijenhuis@beekdallyceum.nl
|
Afdelingsleider leerjaar4, 5 en 6 vwo
|
Patricia Leenders
|
p.leenders@beekdallyceum.nl
|
Het Beekdal Lyceum is ook actief op sociale media:
Facebook
Instagram
LinkedIn
Onze richtlijnen voor het gebruik van sociale media zijn vastgelegd in het Social Media Protocol Quadraam.
Een goede schooluitrusting houdt niet op bij een goed gevuld etui en een nieuwe agenda. De digitale uitrusting is minstens zo belangrijk. Je kunt via school veelal gratis of goedkoop software installeren op je eigen device de jij voor school nodig hebt.
Op school kun je in het OLC gebruikmaken van de software die je nodig hebt voor schoolzaken, zoals het volledige Microsoft Office pakket en uiteraard onze ELO itslearning (Elektronische Leer Omgeving). Via de ELO heb je ook toegang tot de digitale component van de methode.
Office 365
Veel leerlingen vinden het prettig om thuis met dezelfde versie van de softwarepakketten te werken als op school. We beschikken op school over een licentie van Microsoft, waardoor jij én je huisgenoten Office 365 thuis (op maximaal 5 computers) kunnen installeren.
Slim.SLBdiensten.nl
Je kunt als leerling ook met korting software aanschaffen via slim.slbdiensten.nl: een webwinkel voor het voorgezet onderwijs en mbo. De voordelen:
De leerlingenadministratie van het Beekdal Lyceum opereert onder de naam ‘Somtoday’. Dit systeem herbergt alle administratieve gegevens van de leerlingen op onze school. Via de website hebben jij en jouw ouder(s)/verzorger(s) toegang tot Somtoday. Inloggen is mogelijk met een persoonlijke inlogcode die je aan het begin van het schooljaar via de mail krijgt toegestuurd.
Somtoday geeft jou en jouw ouder(s)/verzorger(s) niet alleen zicht op de eigen basisgegevens. Maar óók op het persoonlijke rooster, de behaalde cijfers en de eventuele absenties. Somtoday is snel bereikbaar via deze link of klik de knop rechts bovenin deze pagina.
Problemen met inloggen? Stuur een mail naar info@beekdallyceum.nl. Vermeld daarbij duidelijk de volledige leerlingnaam, de klas én een korte beschrijving van het probleem.
Klik op onderstaande afbeelding of scan de QR code om naar de webshop te gaan.

Als je te laat in de les verschijnt, dan moet je een ‘te-laat-briefje’ bij de conciërges halen. Zonder briefje heb je géén toegang tot de les.
Te laat in de les met ongeldige reden betekent automatisch de volgende dag om 7.45 melden bij de conciërges. Als jij je niet meldt, volgt een gele kaart. Deze betekent dat je een uur corveedienst krijgt. Dit loopt via de conciërges.
Voor de tegemoetkoming kosten 18+ verwijzen we je door naar de site van de Rijksoverheid: Tegemoetkoming scholieren voortgezet onderwijs aanvragen | Wetten en regelingen | Rijksoverheid.nl
Naast de lessen en de Beekdagen zijn er gedurende het jaar vier toetsweken aan het einde van elke periode. Tijdens de toetsweken zijn er geen reguliere lessen, leerlingen zijn dan minder lang op school, zodat ze thuis tijd hebben om zich voor te bereiden op de toetsen.
Kijk ook op deze pagina.
Vakantie Datum
Start schooljaar 18 augustus 2025
Herfstvakantie 11 oktober t/m 19 oktober 2025
Kerstvakantie 20 december 2025 t/m 4 januari 2026
Voorjaarsvakantie 14 februari 2026 t/m 22 februari 2026
Pasen maandag 6 april 2026
Meivakantie 18 april 2026 t/m 3 mei 2026
Bevrijdingsdag dinsdag 5 mei 2026
Hemelvaart 14 mei t/m 17 mei 2026
Pinksteren 23 mei t/m 25 mei 2026
Zomervakantie 11 juli t/m 23 augustus 2026
Het Beekdal Lyceum beschouwt een veilige omgeving als een essentiële randvoorwaarde om te leren en werken. Wij streven naar een zo veilig mogelijk werk-, leer- en omgangsklimaat voor iedereen op school. Voel jij je niet veilig op school, dan is jouw mentor het eerste aanspreekpunt. Daarnaast hebben we een veiligheidscoördinator.
Als jouw veiligheid in het geding is, kun je je ook altijd vertrouwelijk wenden tot de interne contactpersonen vertrouwenszaken.
Met betrekking tot het thema veiligheid werken we samen met verschillende partners. De afspraken zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst schoolveiligheid gemeente Arnhem. Deze samenwerkingsovereenkomst heeft tot doel om een veilig en sociaal leerklimaat op en rond scholen in Arnhem te bevorderen. Specifiek richten de afspraken zich op allerlei veiligheidsthema’s:
Veilig In en Om School (VIOS)
Onderdeel van deze samenwerkingsovereenkomst is het Veilig In en Om School (VIOS) project. In het kader van de pedagogische wijk streeft het VIOS ernaar dat het schoolgebouw de plek wordt waar iedereen uit de wijk samenkomt. Leerlingen (en hun ouder(s)/verzorger(s)), schoolpersoneel, buurtgenoten en professionals in de wijk) ervaren de school als een plek waar je graag bent.
Om dit te bereiken, heeft de gemeente Arnhem een samenwerkingsovereenkomst voor de ‘aanpak jongeren alcohol, drugs, devianten en wet-overtredend gedrag’ opgesteld. Dit is gebeurd in samenwerking met de Arnhemse schoolbesturen, politie, jongerenwerkers, IrisZorg en het sociaal wijkteam. Met dit document bekrachtigen de partners dat ze verantwoordelijkheid nemen en samenwerken bij constateringen van alcohol- en drugsmisbruik door jongeren of deviant- en wet-overtredend gedrag. Dit document legt de basis om te werken aan ketensamenwerking, signalering en preventie op actuele veiligheidsthema’s op scholen.
Kort verlof
Wij vragen jou om afspraken met de tand-, huisarts of andere (medisch) specialist zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen. Mocht dit niet lukken, dan verzoeken wij jouw ouder(s)/verzorger(s) dit aan te geven in SOM (zie kopje absenties).
Voor bijzondere gelegenheden als een bruiloft, begrafenis of religieuze feestdag kunnen jouw ouder(s)/verzorger(s) verlof aanvragen door minimaal drie dagen van te voren een mail te sturen aan verzuim@beekdallyceum.nl.
Bijzonder verlof
Voor verlof van meerdere dagen of als jij vanwege het beroep van jouw ouder(s)/verzorger(s) niet in 1 van de reguliere schoolvakanties op vakantie kunt, kunnen jouw ouder(s)/verzorger(s) bijzonder verlof aanvragen. Tot 10 schooldagen beslist de rector over het verlof. Bij verlofaanvragen van meer dan 10 dagen beslist de consulent van het Regionaal Bureau Leerlingenzaken Midden-Gelre (RBL).
De verlofaanvraag moeten jouw ouder(s)/verzorger(s) schriftelijk indienen bij de afdelingsleider. De afdelingsleider behandelt, in samenspraak met de rector, de aanvraag en lichten jouw ouders in over het wel of niet toekennen van het verlof.
Het aanvraagformulier voor dit bijzonder verlof kan worden gedownload via deze link.
Voor vertrouwenskwesties of klachten met betrekking tot machtsmisbruik, (seksuele) intimidatie en discriminerend gedrag, kan een leerling en/of diens ouder(s)/verzorger(s) terecht bij de interne contactpersonen vertrouwenszaken. Je kunt ook terecht bij een externe vertrouwenspersoon.
Bij schade die je als leerling lijdt tijdens schooltijden of schoolgebonden activiteiten is het Beekdal Lyceum verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast heeft de school een doorlopende reis- en annuleringsverzekering voor schoolreizen en excursies. Ook heeft de school een ongevallenverzekering die tot een bepaald bedrag medische kosten dekt. Deze verzekeringen zijn aanvullend op jouw eigen verzekering of die van jouw ouder(s)/verzorger(s).
Materiële schade en annuleringen die niet te wijten zijn aan school, valt niet onder de dekking van de verzekering. Deze schade kunnen jouw ouder(s)/verzorger(s) desgewenst zelf verzekeren. Kijk voor meer informatie en het afsluiten van een gecombineerde eigendommen- en ongevallenverzekering op www.leerlingenverzekering.nl.
Als leerling ben je verplicht om de lessen op je rooster te volgen en mee te doen aan andere schoolactiviteiten.
Ben je ziek of moet je naar een arts (tandarts, huisarts, fysiotherapeut of ziekenhuis), dan melden jouw ouder(s)/verzorger(s) dit via SOM (via het kopje afwezigheid). Via de mobiele app gaat dit via het kopje “Meer” (drie puntjes), vervolgens “Absent melden.” Vergeet niet de melding te bevestigen door rechtsboven op het ‘pijltje’ te klikken.
Ben jij meerdere dagen ziek? Dan moet de absentiemelding iedere dag opnieuw worden gedaan.
Let op: er wordt gevraagd om een code te selecteren. Kies altijd de juiste code. Staat er geen passende code voor jouw situatie, stuur dan een mail naar verzuim@beekdallyceum.nl.
Z = ziekmelding
HU = huisarts
TA = tandarts
TH = therapie
FY = fysiotherapie
OR = orthodontist
ZI = ziekenhuis
Voor andere redenen van absenties moet verlof worden aangevraagd via verzuim@beekdallyceum.nl. Bij een geplande absentie moet die 3 dagen van tevoren aangevraagd worden.
Word je tijdens een schooldag ziek, meld je dan bij de verzuimcoördinator. Deze stemt telefonisch met jouw ouder(s)/verzorger(s) af of je (zelfstandig) naar huis kunt gaan.
18 jaar of ouder?
Dan mag jij zelf je absentie doorgeven als je dit samen met je ouder(s)/verzorger(s) hebt afgesproken.
Stuur een mail aan de verzuimcoördinator via verzuim@beekdallyceum.nl (dit kan niet via SOM).
Kijk voor meer informatie ook bij ‘verlofaanvraag’ en ‘ziekmelden’.
Vragen? Kijk dan op onze veel gestelde vragen pagina
Het Beekdal Lyceum biedt een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden. Het volledige overzicht van de onze ondersteuning staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) en de verschillende protocollen (zie pagina ‘Downloads’). Hieronder lopen we de mogelijkheden kort langs.
Begeleiding
In onze begeleiding sta jij als leerling centraal. ‘Leren’ en ‘je prettig en veilig voelen op school’ zijn dan ook de belangrijkste uitgangspunten van de begeleiding die wij onze leerlingen bieden. Jij kunt op het Beekdal Lyceum rekenen op een veilig pedagogisch klimaat, waarin jij je harmonieus kunt ontwikkelen en waarin goede leerprestaties en eigen attitudevorming mogelijk zijn. Op het Beekdal Lyceum bieden wij jou een open en prettige werksfeer in de klas en daarbuiten. Wij vinden het belangrijk dat jij ervaart dat jouw eigen persoonlijkheid er mag zijn. Er is ruimte voor iedereen om zichzelf te zijn, zolang dat niet in strijd is met de afgesproken regels en iemands persoonlijke grenzen.
Ondersteuningsteam
Als jij vanuit de basisschool al een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) hebt, dan gaan we in gesprek met jouw ouder(s)/verzorger(s) om jouw ondersteuningsbehoefte vast te stellen. Ook maken we afspraken over hoe we hieraan tegemoet kunnen komen. De ondersteuning krijg je bij voorkeur in de klas. Maar als het nodig of beter is, kan het ook daarbuiten. Als jij meer ondersteuning nodig hebt dan wij met onze docenten kunnen bieden, dan bekijkt het intern ondersteuningsteam van de school of er een andere vorm van (extra) ondersteuning mogelijk is.
In het ondersteuningsteam zitten de leerlingcoördinatoren, orthopedagoog, remedial teacher en ondersteuningscoördinator. Het ondersteuningsteam komt wekelijks bij elkaar om leerlingen te bespreken. Het team bekijkt samen welke vorm van ondersteuning een leerling nodig heeft en zorgt er samen met de mentor voor dat die ondersteuning ook wordt geboden. We streven hierbij zoveel mogelijk naar maatwerk. Betrokkenheid van jouw ouder(s)/verzorger(s) is daarbij van groot belang. Hun stimulerende, ondersteunende en soms ook controlerende rol is een noodzakelijke voorwaarde voor het succes van de begeleiding.
Remedial teaching, dyslexie / dyscalculie
De remedial teacher of de ‘specialist leren’ op het Beekdal Lyceum begeleidt leerlingen in de onderbouw bij ernstige leerproblemen/leerstoornissen op het gebied van taal en rekenen. Wanneer er reden toe is, kan er in samenwerking met het expertisecentrum Quadraam, Diagnostiek en Advies (QD&A) een dyslexie- of dyscalculieonderzoek plaatsvinden.
Ben jij nieuw op het Beekdal Lyceum en heb jij al een dyslexie- of dyscalculieverklaring? Dan krijg je 1 jaar remediale hulp. Ook krijg je een pasje. Daarop staat aangegeven welke dispensaties en compensaties voor jou gelden gedurende je schoolloopbaan. De precieze afspraken staan in ons dyslexiebeleid en dyscalculiebeleid. Jouw docenten zijn van deze afspraken op de hoogte.
Orthopedagogen
Het Beekdal Lyceum heeft een orthopedagoog in dienst. Ze begeleidt leerlingen individueel. De begeleiding kan ook worden ingezet voor jouw ouder(s)/verzorger(s). De begeleiding bestaat onder andere uit oplossingsgerichte adviezen, coaching en ondersteuning. Als het nodig is, wordt een passend advies gevormd voor het vervolg. De begeleiding vanuit de orthopedagoog is erop gericht meer inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden en beperkingen van de leerling en de wijze waarop hiermee kan worden omgegaan. De orthopedagoog werkt vraaggericht, zijn flexibel inzetbaar, heeft aandacht voor de complexiteit van de situatie en bezit specifieke kennis, expertise en deskundigheid. De orthopedagoog helpt daarnaast mentoren bij het schrijven van handelingsplannen of een ondersteuningsprofiel. Zij is onderdeel van het ondersteuningsteam van de school.
Huiswerkondersteuning
Het Beekdal Lyceum biedt huiswerkondersteuning aan in het StilteLeerCentrum (SLC). Daar is altijd een onderwijsassistent aanwezig die kan helpen bij plannen en leren-leren. Ook kun je er in rust zelfstandig werken.
Extra begeleiding
Wanneer jij extra begeleiding nodig hebt om jouw plek in de groep te vinden of omdat je bovenmatig last hebt van faalangst, dan biedt de school jou de mogelijkheid voor extra begeleiding. Deze begeleiding vindt (bij voldoende aanmelding) plaats in kleine groepen en wordt gegeven door gekwalificeerde docenten. Wanneer extra begeleiding nodig is, dan gebeurt dit in overleg met jou, je mentor, de leerlingcoördinator en jouw ouder(s)/verzorger(s).
Steunpunt
Het Steunpunt is er voor leerlingen met een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) en/of arrangement, leerlingen met specifieke problematiek (zoals ADHD, ASS, angst, etc.) en leerlingen zonder diagnose die wel extra ondersteuningsbehoeften hebben. Het ondersteuningsteam bepaalt of een leerling voor de extra ondersteuning in aanmerking komt. En in welke mate de ondersteuning wordt ingezet. De begeleiding vanuit het Steunpunt kan wisselen in duur en intensiviteit. Dit gebeurt altijd in overleg met de leerling en mentor.
Het Steunpunt heeft een eigen plek in de school. Het doel is om ondersteunend te zijn aan het onderwijsproces in de klas, waarbij de leerling zoveel mogelijk in de klassetting blijft. Bij het Steunpunt kunnen leerlingen begeleiding krijgen op verschillende gebieden:
Ondersteuningspartners
Het kan gebeuren dat de school een probleem niet kan oplossen. Er zitten ook grenzen aan onze begeleidingsmogelijkheden. Als we op die grenzen stuiten, dan proberen we altijd een oplossing te vinden. Samen met de ondersteuningspartners organiseert de school zes keer per jaar een ZorgAdviesTeam (ZAT). Wanneer de school zich handelingsverlegen voelt in de begeleiding aan een leerling, wordt aan de leden van het ZAT advies gevraagd over welke begeleidingsmogelijkheden nog kunnen worden ingezet. Soms ligt die oplossing buiten de school. Vanuit de gemeente is een wijkcoach aangesloten bij het ondersteuningsteam. Wij werken ook nauw samen met de schoolarts en het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL). En indien nodig met hulpverlenende instanties.
Overzicht van alle mogelijkheden
Fluitend door je schoolcarrière
Soms gaat leren niet vanzelf en heb je wat extra hulp nodig. Op het Beekdal kunnen we je op verschillende manieren helpen. Dus loop je ergens tegenaan, bespreek het dan met je mentor. Jouw mentor kan samen met jou bepalen wat je nodig hebt.
Is dat net wat meer dan standaard? Dan geeft dit boekje inzicht in de mogelijkheden.
Download boekje Zorg en Begeleiding
Als je uit de les wordt verwijderd, dan haal je een rode kaart bij de conciërges. Tijdens het lesuur dat je eruit bent gestuurd, krijg je een taak van de conciërges. Daarnaast krijg je ook nog een corveedienst. Na het betreffende lesuur ga je met de rode kaart terug naar de docent voor aftekening en om goede afspraken te maken voor de volgende les.
Word je vaker uit de les gestuurd, dan volgt er een traject via de mentor en leerlingcoördinator.
Het Beekdal Lyceum is één van de 31 topsporttalentscholen die topsporters extra ondersteunen. Zo nodig passen we het lesrooster voor je aan, krijg je extra begeleiding en eventuele vrijstellingen als je daar recht op hebt. Je bent een reguliere leerling maar krijgt extra ondersteuning op de TDDM-afdeling.
Als je toegelaten bent voor de vooropleiding Dans of Muziek dan kun je gebruik maken van vrijstellingen en faciliteiten. Volg je de vooropleiding Dans, dan volg je naast je reguliere lessen, je danslessen op het Beekdal Lyceum en Artez. Je bent een reguliere leerling maar krijgt extra ondersteuning op de TDDM-afdeling.